Giganții alimentari profită de țările sărace unde vând produse de proastă calitate - Raport

Oana Pavelescu |
Data publicării:
O femeie se uita la eticheta unui produs alimentar
O femeie se uita la eticheta unui produs alimentar

Marile companii de produse alimentare și băuturi din lume vând produse mai puțin sănătoase în țările cu venituri mici față de cele cu venituri mari, potrivit unui nou raport al Access to Nutrition Initiative (ATNI). Evaluarea a fost realizată pe baza unui index global ce a analizat produsele unor companii precum Nestle, Pepsico și Unilever, pentru prima oară incluzând diferențieri între țările bogate și cele sărace, relatează Reuters.

În urma analizei celor 30 de companii, ATNI a descoperit că produsele vândute în țările cu venituri mici obțin un scor mai mic la capitolul sănătate în sistemul de rating Health Star, dezvoltat în Australia și Noua Zeelandă. În acest sistem, produsele sunt evaluate de la 0 la 5 stele, 5 indicând cel mai sănătos nivel, iar un scor de peste 3,5 fiind considerat o alegere sănătoasă.

Diferențe notabile în calitatea produselor

Produsele vândute de companiile multinaționale în țările sărace au obținut un scor mediu de 1,8, în timp ce în țările bogate, unde mai multe produse au fost testate, media a fost de 2,3. În opinia lui Mark Wijne, director de cercetare al ATNI, aceste date demonstrează că multinaționalele alimentare sunt active pe piețele celor mai sărace țări, însă produsele oferite nu sunt cele mai sănătoase.

„Este un semnal de alarmă pentru guvernele din aceste țări să fie vigilente”, a declarat Wijne, subliniind necesitatea ca autoritățile să ia măsuri pentru a proteja sănătatea cetățenilor. Este prima dată când indexul ATNI separă evaluarea produselor în funcție de venitul țărilor, o abordare considerată importantă pentru a înțelege mai bine impactul acestor produse asupra sănătății populației.

Implicațiile pentru criza globală a obezității

ATNI avertizează că alimentele ambalate au un rol tot mai important în criza globală a obezității, afecțiune cu care se confruntă peste un miliard de oameni la nivel mondial, conform Organizației Mondiale a Sănătății. Banca Mondială estimează că 70% dintre persoanele supraponderale sau obeze trăiesc în țări cu venituri mici și medii, ceea ce face ca produsele sănătoase să fie cu atât mai necesare în aceste regiuni.

Un purtător de cuvânt Nestle a declarat prin e-mail că „ne-am angajat să creștem vânzările de alimente mai nutritive, precum și să ghidăm oamenii spre o alimentație mai echilibrată”. Nestle mai adaugă că produsele sale sunt îmbogățite cu nutrienți pentru a reduce deficiențele nutriționale în țările în curs de dezvoltare. Pe de altă parte, un purtător de cuvânt al PepsiCo a refuzat să comenteze, dar a precizat că anul trecut compania și-a stabilit obiective de reducere a sodiului în chipsurile de cartofi și de integrare a cerealelor integrale în alimente.

Isabelle Esser, directorul de cercetare și siguranță alimentară al companiei Danone, clasată pe primul loc în index, a recunoscut că „întotdeauna este loc de mai bine, atât la nivel de companie, cât și de industrie”.

Raportul ATNI este privit drept un îndemn pentru companiile mari de a evalua modul în care produsele lor contribuie la alimentația nesănătoasă în țările mai vulnerabile. Pe măsură ce produsele ambalate devin din ce în ce mai răspândite, sănătatea publică este pusă în fața unor provocări majore, iar presiunea asupra marilor producători alimentari pentru a-și îmbunătăți standardele devine tot mai evidentă.

În România tema aceasta a fost abordată cu câțiva ani în urmă însă o concluzie sau măsuri nu s-au luat și niciunul dintre producători nu a ieșit cu clarificări. În urma unor controale demarate de o comisie constituită de Ministerul Agriculturii concluzia a fost că există diferențe de calitate la unele produse însă nu s-au numit produsele și nici măsuri nu s-au luat.

Ba mai mult, reprezentanții din domeniul alimentar au susținut, în 2017 când acest scandal a fost reluat, că de fapt tot consumatorii sunt de vină deoarece aleg produsele mai ieftine, respectiv pe cele de calitate inferioară.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9757
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9755
USD
Azi 4.6271
Diferența -0.0004
Zi precendentă 4.6275
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9757 RON
USD flag1 USD = 4.6271 RON
GBP flag1 GBP = 5.9700 RON
CHF flag1 CHF = 5.2779 RON
AUD flag1 AUD = 3.0676 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3327 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0300 RON
NOK flag1 NOK = 0.4223 RON
SEK flag1 SEK = 0.4284 RON
XAU flag1 XAU = 396.8389 RON
Monede Crypto
1 BTC = 354504.53RON
1 ETH = 13321.84RON
1 LTC = 333.15RON
1 XRP = 2.57RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17347.270.38%
BET-BK3252.050.52%
BET-EF933.440.32%
BET-FI60270.34-0.03%
BET-NG1225.970.36%
BET-TR38257.700.38%
BET-TRN37186.150.38%
BET-XT1490.810.33%
BET-XT-TR3231.980.33%
BET-XT-TRN3148.150.33%
BETAeRO951.870.45%
BETPlus2567.190.36%
RTL38479.910.33%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic
Adrian Negrescu / Ilustrație: Oana Pavelescu

Adrian Negrescu: Planul prezentat de Finanțe, o culegere de aspirații economice ale lui Boloș

România se îndreaptă spre o criză economică...

Comunicate de presa

Cargus

Cargus anunță cel mai aglomerat Black Friday de până acum

Cargus: pregătiri pentru cel mai plin Black...

Restaurant. Foto: Pexels.com
Hidro Prahova

Hidro Prahova S.A. le arată liceenilor cum un simplu gest poate schimba lumea

Hidro Prahova S.A. sprijină educația ecologică...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel