Potrivit ultimelor estimări oficiale, execuţia bugetară pentru 2019 va consemna un sold negativ de 4,4% din PIB, un nivel mai mare de deficit fiind consemnat doar în anul de criză 2010, când bugetul s-a închis cu un deficit de 6,5% din PIB.
Totodată, creşterea economiei a încetinit în trimestrul trei la 3%, pe serie brută, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după ce, în trimestrul doi, Produsul intern brut (PIB) a urcat cu 4,4% în ritm anual, potrivit datelor de la Statistică. Şi comparativ cu trimestrul precedent, creşterea economiei a încetinit la 0,6% în trimestrul trei, faţă de 0,8% în trimestrul doi, comparativ cu trimestrul unu.
Florin Cîțu a găsit soluția! Știe cum reduce cheltuielile
Iar în loc de Moş Crăciun, sfârşitul de an aduce un anunţ din partea agenţiei de evaluare financiară Standard & Poors care a decis, în decembrie, să înrăutăţească perspectiva de rating a României la negativă de la stabilă, avertizând că ar putea urma chiar o retrogradare a ţării în următoarele 24 de luni.
Bugetul pe 2019 trece abia în februarie de Parlament
Cu o întârziere de aproximativ trei luni, Bugetul pentru 2019 a fost adoptat de Parlament în februarie, după mai multe dispute între şeful statului şi Guvern, părţile acuzându-se reciproc de tergiversare.
Bugetul a fost construit pe o creştere economică de 5,5% şi un deficit de 2,76% din PIB-ul estimat la 1.022 miliarde de lei. Inflaţia medie anuală a fost estimată la 2,8%. Cifrele sunt susţinute de Comisia Naţională de Prognoză care, la sfârşitul lunii ianuarie, a menţinut la 5,5% estimarea de creştere a economiei româneşti în acest an şi la 2,8% pe cea privind inflaţia la sfârşitul lui 2019.
Primele întrebări cu privire la deficit apar în februarie.
În luna februarie, apar primele semne de întrebare cu privire la nivelul deficitului bugetar stabilit pentru 2019. Agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings arăta, în 4 februarie, că este sceptică cu privire la atingerea, de către România, a ţintei de deficit de 2,6% din PIB. Potrivit analiştilor agenţiei, proiectul de buget pe 2019 mizează pe reducerea deficitului bugetar la 2,6% din PIB, de la 3% din PIB în 2018, însă se bazează pe ipoteze optimiste şi nu reuşeşte să clarifice incertitudinile cu privire la noua taxa bancară.
Primăria municipiului București ar putea fi executată silit. De ce
Potrivit sursei citate, proiectul de buget pe 2019 este construit pe ipoteza unei creşteri economice de 5,5%, mult peste prognoza Fitch de 3,2%. De asemenea, documentul pleacă de la ipoteza unei creşteri nominale a veniturilor de 15,7%, cu mult peste creşterea nominală a PIB, în timp ce veniturile din combaterea evaziunii fiscale ar urma să se situeze la 0,7% din PIB. "Mai mult, alegerile prezidenţiale de la finele lui 2019 vor face dificilă reducerea cheltuielilor dacă veniturile se vor situa sub ipotezele optimiste ale Guvernului", avertiza Fitch.
Reprezentanţii mediului de afaceri au catalogat bugetul drept unul fragil şi dezechilibrat
"Bugetul este fragil şi dezechilibrat. Este construit pe credite de angajament, ca şi anul trecut. Adică nu pleacă de la premise realiste, aşa cum îşi fac bugetele antreprenorii. Bugetul de stat este construit pe nişte himere, adică pe aceste credite de angajament, care înseamnă că mutăm plăţile de la un an la altul, la fel cum în 2018 le-am mutat în 2019. Şi nu ne uităm cine trebuie să plătească la final nota de plată", declara, în februarie, Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Acesta a precizat, de asemenea, că "foarte grav" că bugetul are o întârziere atât de mare, întrucât şi investiţiile sunt decalate.
Rectificare pozitivă în august; autorităţile asigură că deficitul nu este în pericol
Prima rectificare bugetară a fost efectuată în luna august a acestui an, ministrul Finanţelor arătând, atunci, că este vorba despre o rectificare pozitivă, iar ţinta de deficit a fost menţinută la 2,76% din PIB.
"Prima rectificare bugetară din acest an este una pozitivă. Produsul Intern Brut a depăşit, în premieră, pragul de 1.000 de miliarde de lei şi s-a majorat cu 9 miliarde de lei faţă de estimarea iniţială. Creşterea economică pe primul trimestru 2019 a fost de 5% faţă de trimestrul I din 2018. S-a văzut în mod foarte clar în datele macro că, acolo unde Guvernul a luat o serie de măsuri, cifrele arată acest lucru. Vă dau câteva exemple: construcţiile - cu o creştere de 6,6%, în servicii o creştere de 5,7%, în agricultură, de peste 3%. Deficitul bugetar în mod clar nu este în pericol, deşi am auzit unele discuţii în ultima perioadă. Proiectul de rectificare bugetară prevede respectarea ţintei asumate de 2,76% a deficitului bugetar pentru întreg anul şi s-a făcut acest lucru având în vedere şi păstrarea echilibrelor macroeconomice şi păstrarea încrederii investitorilor. Rectificarea bugetară asigură plata în întregime a salariilor, pensiilor şi, desigur, sumele pentru proiectele de investiţii aflate în derulare - sperăm noi că se vor începe până la final de an - şi care vor necesita şi plăţi aferente", a afirmat Teodorovici în 12 august.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.