De ce a fost nevoie de un nou mecanism?
Pentru că, printr-o decizie din 2020 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (cauza C-677/19), s-a hotărât că o perioadă de un an pentru solicitarea restituirilor, stabilită prin mecanismul anterior din 2017, a fost mult prea scurtă. Scurtă prin comparație cu perioada de cinci ani în care se pot cere, în mod normal, restituirile de sume de la statul român.
Prin urmare, autoritățile au fost obligate să vină cu un mecanism nou de restituire a fostelor taxe auto prin care perioada de depunere a solicitărilor să fie de cinci ani. Această perioadă a început să curgă din data de 29 iunie 2022 și va dura până pe 29 iunie 2027.
De noul mecanism pot beneficia toți cei care au plătit una sau mai multe dintre fostele taxe auto și n-au apucat să ceară restituirea până la termenul anterior din 31 august 2018. Din nota de fundamentare ce a însoțit OUG 93/2022 în forma sa de proiect reieșea că au existat cazuri de cereri depuse după acel termen, care, evident, au fost respinse.
De ce nu a funcționat mecanismul până acum?
Pentru că nu au existat normele metodologice de aplicare a mecanismului. În plus, mai era nevoie și de modelul cererii de restituire. Document care face obiectul Ordinului Ministerului Mediului 2.806/2022, oficializat la sfârșitul săptămânii trecute.
Modelul cererii de restituire ar fi trebuit să apară în iulie, în timp ce normele ar fi trebuit să apară până-n august. Normele metodologice se lasă, în continuare, așteptate.
Potrivit OUG 93/2022, solicitările de restituire, pe baza cărora se dau înapoi atât banii achitați ca taxă auto, cât și dobânda pentru perioada dintre momentul perceperii taxei și momentul restituirii acesteia, vor trebui depuse la Fisc. De principiu, cererile vor fi soluționate într-un termen de 45 de zile de la înregistrare, urmând să fie comunicate apoi solicitanților, iar banii, virați în conturile bancare indicate.
Despre ce foste taxe auto este vorba?
OUG 93/2022 se referă la taxa specială pentru autoturisme și autovehicule (prevăzută de vechiul Cod fiscal), taxa pe poluare pentru autovehicule (prevăzută de OUG 50/2008), taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (prevăzută de Legea 9/2012) și timbrul de mediu pentru autovehicule (prevăzut de OUG 9/2013). Mecanismul anterior ce permitea solicitarea restituirii fostelor taxe auto era prins în OUG 52/2017, acesta prevăzând o perioadă de depunere a solicitărilor între august 2017 și august 2018.
Din decizia Curții de Justiție a UE care a dus la inițierea noului mecanism de restituire a fostelor taxe auto reiese că totul ar fi fost în regulă dacă o perioadă de un an s-ar fi aplicat, la modul general, pentru toate sumele pentru care contribuabilii pot cere restituirea la stat. Astfel, problema a fost tocmai că regula generală prevede o perioadă de cinci ani pentru solicitarea restituirilor, iar pentru restituirea fostelor taxe auto s-a stabilit, în mod nedrept, o perioadă de numai un an, menționează, în context, publicația Avocatnet.
Citește și Geanin Șerban(OIREP): Taxa de depozitare este întotdeauna necesară
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.