Și-a făcut debutul public în noiembrie 2016, în cadrul show-ului aviatic Zhuhai din Guangdong, China.
J-20 este doar al treilea avion de vânătoare de generația a cincea din istorie, după avioanele de vânătoare F-22 și F-35 fabricate de Lockheed Martin din SUA. Forțele aeriene chineze aveau o flotă de peste 50 de avioane J-20 în 2021.
Avionul chinezilor a fost comparat cu F-35
Avionul F-35 a fost introdus în armata americană în iulie 2015. Există trei variante ale avionului: F-35A cu decolare și aterizare convențională, F-35B cu decolare scurtă și aterizare verticală și F-35C de portavion. Variantele se diferențiază prin modul în care avionul decolează și aterizează.
Lockheed Martin prezintă F-35 ca fiind "cel mai avansat avion de luptă din lume", un avion aproape invizibil, senzori avansați, fuziune de informații și conectivitate în rețea.
Dar există o concurență acerbă din partea J-20
Întâlnirile dintre F-35 și J-20 în Marea Chinei de Est au impresionat un general de rang înalt din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA, a relatat South China Morning Post.
Într-un interviu acordat în martie Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale, generalul Kenneth Wilsbach, șeful Forțelor Aeriene americane din Pacific, a declarat că abilitatea Chinei de a-și apăra națiunea este "robustă".
Lockheed Martin, scrisoare de intenție cu România
"Este puțin cam devreme pentru a spune exact ce intenționează să facă cu J-20, într-adevăr, tot ce am văzut că face este superioritate aeriană", a declarat Wilsbach în interviu. El a adăugat că piloții chinezi manevrează avionul "destul de bine".
Avionul are o viteză maximă de 2.468 km/h și o autonomie de deplasare de 5.926 de kilometri, potrivit site-ului de aviație Aero Corner. Prin comparație, F-35A are o viteză maximă de 1.960 km/h și o rază de acțiune de 2.200 de kilometri, potrivit Royal Australian Air Force.
Există mai multe variante ale J-20
Variantele notabile sunt J-20A, prima versiune a avionului, și J-20S, primul avion de vânătoare stealth cu două locuri.
China are capacitatea de a dezvolta avionul în alte câteva variante, inclusiv un bombardier, un avion de război electric și o variantă bazată pe portavioane, potrivit site-ului militar Global Security.
Chinezii au modernizat motoarele de fabricație rusească la motorul turbofan cu postcombustie WS-15, a relatat în martie South China Morning Post, iar toate avioanele J-20 vor fi echipate cu motoare fabricate în China, cum ar fi WS-15, a declarat o sursă pentru publicația menționată.
Într-un raport din 2020, publicația din Hong Kong a afirmat că modernizarea motorului are ca scop "să îi aducă performanțele mai aproape" de F-22. Motoarele WS-15 ar urma să crească manevrabilitatea și capacitatea de luptă.
Avionul costă între 100 de milioane și 120 de milioane de dolari pe unitate, potrivit The EurAsian Times.
La începutul anilor 2000, costul preliminar al avionului a fost cotat la 450 de milioane până la 500 de milioane de renminbi chinezi, adică aproximativ 60 de milioane de dolari până la 70 de milioane de dolari, potrivit The Diplomat. Potrivit estimărilor din mai multe rapoarte, costul avionului a crescut semnificativ de atunci.
Costul de cercetare și dezvoltare a avionului a fost estimat la peste 30 de miliarde de renminbi, potrivit South China Morning Post.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.