Pentru a demara o colaborare în Japonia, se impune organizarea unei întrevederi între patru ochi. Este nevoie însă de un intermediar, care va aduce ambele părți față în față, le va face cunoștință. Prezența unui terț în ecuație, intermediarul fiind persoana care va expune părții nipone intențiile și propunerile celeilalte, conferă credibilitate. Un rol asumat, de regulă, de oameni de afaceri japonezi, care nu rămân însă la discuții. Numai așa potențialul partener va asculta cu atenție ce are de spus străinul aflat dincolo de masă.
Nici un minut întârziere
În plus, orice întâlnire de afaceri trebuie planificată din timp. Și tot din timp trebuie oferite toate informațiile legate de scopul vizitei, despre companie sau firmă, despre oferta propusă spre analiză. Răspunsul nu va veni imediat. Mai mult, este posibil ca, într-o scrisoare trimisă, partea niponă să solicite noi date. Punctualitate reprezintă alt punct esențial al etichei. Chiar și un minut de întârziere poate fi interpretat ca lipsă de respect, punând sub semnul întrebării posibilitatea unei cooperări.
Japonezii sunt atât de meticuloși, încât nu omit nici un detaliu când aranjează o întâlnire de afaceri. Spre exemplu, pentru vizita unor parteneri, ei pot comanda pixuri personalizate, pot rezerva o masă la restaurant pe numele oaspetelui, pot chiar stabili locul fiecărui membru al delegației pentru fotografia de grup.
Conform protocolului, strângerea de mâini se face în ordine ierarhică - primii sunt salutați cei cu funcții mai înalte, apoi restul colegilor. În cazul în care gazdă se înclină, așa cum e tradiția în Japonia, gestul de răspuns trebuie să fie același. În timpul unor discuții de afaceri, japonezii se adresează după numele de familie. Numele mic se folosește, de regulă, doar în cercul de prieteni sau în familie.
Inclusiv în limba japoneză
Orice întrevedere cu un potențial parteneri de afaceri trebuie începută cu un schimb de cărți de vizită. Dreptunghiurile de carton trebuie neapărat să cuprindă numele, funcția, compania și numerele de contact. Inclusiv în limba japoneză. Astfel, veți da de înțeles că intențiile sunt dintre cele mai serioase.
În tradiția corporatistă niponă, cartea de vizită este foarte importantă, de aceea trebuie să fie de foarte bună calitate. O carte de vizită motolită este similar unei insulte. Dacă s-au terminat cărțile de vizită, poate fi angajat un dialog legat de protecția mediului înconjurător, cu înmânarea unei mici atenții cu sigla firmei, a companiei, atașată la o broșură cu prezentarea detaliată a întreprinderii, de la obiective, istorie și portofoliul de produse, la comentarii ale analiștilor și filosofia brandului. Cifrele contează foarte mult, graficele, tabelele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.