Iată despre ce este vorba: începând din 18 august, toți comercianții vor trebui să afișeze la loc vizibil o informare prin care să le aducă la cunoștință consumatorilor despre soluționarea alternativă a litigiilor (SAL), iar din septembrie va intra în vigoare o nouă obligație de afișare și pentru bănci, IFN-uri și case de amanet. Noile obligații se regăsesc în două ordine ale ANPC apărute în iulie.
Prin Ordinul nr. 449/2022, ANPC cere tuturor comercianților să afișeze o plachetă informativă despre SAL pentru ca toți consumatorii să fie informați despre mecanismul prin care pot rezolva problemele pe care le au cu comercianții, în afara instanțelor de judecată. ANPC va veni să controleze dacă regula se aplică începând din 2 septembrie.
În cazul comercianților cu sedii fizice, placheta va trebui plasată lângă casa de marcat, orarul de funcționare, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion.
În cazul comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv ecommerce, informarea se va face prin două pictograme diferite, ce vor fie afișate pe prima pagină a site-ului. Cele două pictograme vor avea două linkuri asociate, unul către secțiunea SAL din cadrul ANPC și unul către Platforma online de soluționare alternativă a litigiilor.
„Sunt exceptați de la prevederile prezentului ordin comercianții care activează în sectoarele/domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, cu modificările ulterioare”, prevede ordinul.
Al doilea act normativ este Ordinul ANPC nr. 450/2022, care vizează introducerea obligației pentru bănci, IFN-uri și pentru casele de amanet de a furniza clienților, pe hârtie, e-mail sau alt suport durabil, informații despre procedurile insolvențe persoanelor fizice. Ordinul va intra în vigoare în 60 de zile de la publicare - adică din 17 septembrie 2022.
Așa cum prevede Legea 151/2015, există trei proceduri de insolvență a persoanelor fizice: procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor; procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active; procedura simplificată de insolvență, scrie Avocatnet.
Pentru a populariza accesul la aceste proceduri, băncile, IFN-urile și casele de amanet sunt obligate, din 17 septembrie, să afișeze placheta, al cărei model e pus mai jos, „la loc vizibil, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, lângă orarul de funcționare sau lângă casele de marcat”.
Operatorii care au și site-uri pentru produsele și serviciile lor sunt obligați să afișeze, tot din 17 septembrie, pictograma de mai jos, pe prima pagină a site-ului (homepage), pictogramă care va trebui să aibă asociat un link care duce către secțiunea Insolvență persoane fizice din cadrul paginii oficiale a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
În 45 de zile de la intrarea în vigoare a Ordinului ANPC nr. 450/2022, adică din 1 noiembrie, ANPC va începe să facă verificări dacă operatorii și-au îndeplinit obligația de afișare a plăcuței și a pictogramezi cu insolvența.
Citește și ANPC, sprijin pentru cei care nu-și pot plăti ratele. Cine sunt cei cărora li se șterg datoriile
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.