Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană au convenit asupra normelor ce trebuie să creeze un mediu de afaceri echitabil, transparent și previzibil pentru firme și comercianți atunci când utilizează platformele online, a anunțat Comisia Europeană.
Cine va beneficia de noile norme?
- comercianții care vând online prin intermediul marketplace-urilor de comerț electronic gen Amazon sau Alibaba,
- hotelurile care utilizează platforme de rezervare a cazării (gen Booking.com)
- dezvoltatorii de aplicații (care își urcă produsele în Google Play sau App Store).
„Noul regulament va crea un mediu comercial online mai previzibil și mai transparent și va oferi noi posibilități de soluționare a litigiilor și a plângerilor” - susține Comisia Europeană.
7.000 de platforme și market-place-uri
Parte a Strategiei privind piața unică digitală, noile norme se vor aplica întregii economii a platformelor online din Uniunea Europeană.
În UE sunt active aproximativ 7.000 de platforme și marketplace-uri online - printre care se numără atât giganți mondiali, cât și firme nou-înființate foarte mici, dar „care negociază adesea de pe o poziție de superioritate” cu comercianții independenți care le utilizează - susține CE.
Interzicerea anumitor practici neloiale
Conturile acestor întreprinderi nu vor mai putea fi suspendate brusc și fără justificări. Platforma va trebui, de asemenea, să redeschidă conturile vânzătorilor în cazul în care le-au suspendat din greșeală.
Termenele de utilizare vor fi simple și inteligibile, iar modificările vor fi notificate în prealabil.
Un climat de transparență sporită pe platformele online
Piețele de comerț electronic și motoarele de căutare trebuie să comunice principalii parametri utilizați pentru a ierarhiza bunurile și serviciile. Unele platforme online nu numai că „constituie” piața, dar sunt, în același timp, și vânzători pe aceeași piață.
Se vor pune la dispoziție noi căi de soluționare a litigiilor.
În prezent, în caz de probleme, în numeroase situații vânzătorii au mâinile legate, neavând posibilitatea de a contesta sau de a soluționa plângerile. Noile norme vor schimba lucrurile.
Toate platformele trebuie să instituie sisteme interne de soluționare a plângerilor pentru a furniza asistență întreprinderilor utilizatoare. De această obligație vor fi scutite numai platformele cele mai mici ca personal sau cifră de afaceri.
Conform Eurobarometru, aproape jumătate (42 %) din întreprinderile mici și mijlocii din UE au declarat că apelează la marketplace-uri pentru a-și vinde produsele și serviciile.
Dintr-o evaluare a impactului efectuată de Comisie reiese că aproape 50% din firmele europene care desfășoară activități pe platforme întâmpină probleme.
Aproximativ 38% din problemele legate de relațiile contractuale rămân nerezolvate, iar 26% sunt soluționate, dar cu dificultăți; pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde EUR.
Citește și:Amazon și-a depășit propriul record. Cât a cheltuit pentru lobby
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.