Recesiune globală? Nici vorbă. Industria care inflorește în plină criză

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:

Poate că miliardarii ruși au dispărut, iar eforturile de a stăpâni inflația galopantă pot ridica temeri legate de o recesiune globală, dar o concluzie edificatoare nu ar putea fi trasă privind spre industria în plină expansiune a superiahturilor.

La Monaco Yacht Show, care s-a încheiat la sfârșitul săptămânii trecute, a fost expus un număr aproape record de 117 ambarcațiuni, cu nume precum "Shabby", "Miss Candy" și "110' Dolcevita". Expoziția părea o distanță de ani luminp de războiul din Ucraina și de criza energetică care paralizează Europa. 

Directorii din industrie au vorbit despre cererea insațiabilă care s-a intensificat în timpul pandemiei, deoarece cei bogați au decis că o barcă proprie este o modalitate ideală de a scăpa de blocaje și de pandemii. Chiar și în condițiile atenuării temerilor legate de pandemie, cererea a rămas puternică. La doar nouă luni de la începutul anului 2022, veniturile companiei Burgess, unul dintre cei mai importanți brokeri de superiachturi, au crescut cu 20% față de anul trecut, ceea ce îl plasează pe drumul spre un alt an record.  

"Clienții noștri sunt cu toții foarte bogați; ei s-au simțit întotdeauna impenetrabili și puternici", a declarat Jonathan Beckett, directorul executiv al Burgess, într-un interviu acordat în marja expoziției. "Cred că singurul lucru pe care l-a făcut pandemia a fost să-i facă să se simtă vulnerabili pentru prima dată în viața lor”.

Cererea masivă a făcut ca anul 2021 să fie un an record pentru vânzările globale de superiahturi. Deși este puțin probabil ca acest lucru să fie egalat în acest an, vânzările sunt încă cu 68% peste o medie de 13 ani, potrivit brokerului Fraser Yachts. Anul trecut, au fost vândute 1.001 superyachturi de 24 de metri sau mai mult, inclusiv construcții noi, în valoare de 9,4 miliarde de euro (9,2 miliarde de dolari), potrivit lui Kevin Bodington, fondator și CEO al YachtBuyer.com. Vânzările de până acum în acest an se ridică la 567 pentru 4,2 miliarde de euro, a precizat el.

"Piața se înmoaie nu atât din cauza lipsei cererii, cât mai degrabă din cauza lipsei de ofertă", a spus el. "Carnetul de comenzi al șantierelor este destul de plin, dar nu se poate scala peste noapte."

Americanii conduc cererea, compensând absența rușilor bogați. La 31 august, proprietarii din SUA reprezentau cea mai mare parte atât din flota existentă, cât și din cea de construcții noi, potrivit Superyacht Times. Proprietarii americani reprezintă 23% din flota globală de super-nave de peste 40 de metri, urmați de ruși, cu aproximativ 9%. Alți cumpărători importanți provin din Grecia, Marea Britanie, Turcia și Italia.  

De câțiva ani, oligarhii ruși se numără printre cei mai mediatizați cumpărători de nave, punând în centrul atenției această industrie tradițional discretă. Însă, în urma invaziei Rusiei în Ucraina în februarie, autoritățile au imobilizat sau confiscat superiahturi în valoare de sute de milioane de dolari ale miliardarilor ruși vizați de sancțiuni din Toscana, pe Riviera franceză și până în Fiji. 

Absența rușilor, tensiunile geopolitice și creșterea prețurilor la energie - deși fac parte din conversația de la expoziție - par să nu facă mare lucru pentru a perturba creșterea bruscă a vânzărilor și a rezervărilor de charter. 

Brokerul Fraser Yachts spune că așa-numitele oferte "entry level" - iahturi cu dimensiuni cuprinse între 24 și 30 de metri - reprezintă aproape jumătate din toate vânzările de ambarcațiuni second-hand.  Lungimea medie a unor astfel de superiahturi vândute a fost de 34 de metri, iar ultimul preț mediu cerut a fost de 7,2 milioane de euro.

O mare parte din industrie este reprezentată și de închirieri. Deși o parte semnificativă din flota totală de superiahturi de peste 24 de metri din întreaga lume este pusă la dispoziție pentru închiriere, nici măcar acest lucru nu a fost suficient pentru a satisface cererea în lunile iulie și august ale acestui an, deoarece turiștii care și-au petrecut vacanța post-pandemică s-au întors în forță.

"Adevărata problemă este de a face rost de bărci pentru acești oameni", a declarat Mark Duncan de la Fraser Yachts, vorbind cu presa săptămâna trecută. "Și, sincer, nu vedem ca acest lucru să scadă cu niciun pic, deoarece creează dependență și vorbesc despre asta prietenilor lor".

30% dintre clienții care fac yachting pentru prima dată, mulți dintre acești nou-veniți vor dori în cele din urmă să dețină propria lor barcă, spun reprezentanții Fraser Yachts.

Șantierele navale care construiesc noi superiahturi, majoritatea în Olanda și Germania, spun că sunt mai ocupate ca niciodată. Chiar și cele cunoscute pentru construcția de vase pentru clienții ruși au lucrat în forță la Monaco. 

Luerssen din Germania a construit mai multe superiahturi pentru ruși ale căror bunuri sunt acum înghețate de autoritățile occidentale, inclusiv cel mai mare din lume ca volum, Dilbar, de 156 de metri, deținut de un trust care ar aparține miliardarul rus Alisher Usmanov. 

Jan-Bart Verkuyl, directorul general al producătorului olandez de superiahturi Feadship, care se află în plin proces de construcție a celei mai mari ambarcațiuni de acest tip din istorie - o navă de 118 metri numită Project 1010 - spune că, deși industria nu mai poate face afaceri cu niciun rus, piața este atât de optimistă încât nu este îngrijorat.

"Dacă vă uitați la lista Forbes, aceasta a crescut chiar dacă îi scoateți pe ruși", a spus el. "În principiu, dacă ne facem bine treaba, ar trebui să existe suficientă clientelă".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471216.60RON
1 ETH = 15997.10RON
1 LTC = 486.87RON
1 XRP = 7.27RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel