Conform art. 45 din Legea nr. 360/2023, cei care îndeplinesc condițiile de pensionare stipulate în această lege pot opta pentru una dintre categoriile următoare de pensii oferite în cadrul sistemului public de pensii:
a) pensia pentru limita de vârstă;
b) pensia anticipată;
c) pensia de invaliditate;
d) pensia de urmaș.
În același context, este important să subliniem și prevederile art. 144 din legea menționată, conform cărora "La data intrării în vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislației anterioare devin pensii în înțelesul prezentei legi și se recalculează prin înmulțirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referință prevăzută la art. 84, cu excepția pensiilor stabilite în fostul sistem de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, care se recalculează conform art. 154.”
Având în vedere că pensia de urmaș este deja stabilită în prezent, considerăm că aceasta a fost obținută în conformitate cu Legea nr. 263/2010 și HG nr. 257/2010. Conform art. 76 alin. (1) lit. c) din Normele aprobate prin HG nr. 257/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru obținerea pensiei de urmaș trebuie depuse la casa de pensii următoarele documente:
Cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 8) la Norme;
Actele menționate la lit. a), în cazurile în care susținătorul decedat nu avea calitatea de pensionar, incluzând diverse acte și adeverințe privind sporurile sau alte drepturi salariale ale salariatului decedat;
Actele de stare civilă ale urmașilor și ale reprezentantului legal, după caz (original și copie);
Decizia medicală asupra capacității de muncă (original);
Decizia de pensie/talon de plată a pensiilor, în cazurile în care susținătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
Adeverința de studii, în cazul urmașilor copii în vârstă de peste 16 ani (original);
Actul doveditor al cauzei decesului, cu excepția situațiilor în care susținătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
Copie FIAM, în cazul decesului cauzat de accident de muncă;
Copie BP2 și copie certificat medical constatator al decesului, în cazul decesului cauzat de boală profesională.
Prin urmare, deoarece pensia de urmaș este acordată în funcție de pensia titularului, salariat decedat, considerăm că, pe baza actelor de stare civilă și a celor care conferă statutul de soț supraviețuitor moștenitor, conform dreptului comun, persoana în cauză poate solicita eliberarea unei adeverințe care să conducă la recalcularea drepturilor de pensie la care titularul ar fi fost îndreptățit și, după caz, la care poate fi îndreptățit soțul supraviețuitor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.