Cea mai importantă schimbare vizează eliminarea oricăror bariere din calea stabilirii prețurilor doar în mod liber, de către firmele de asigurare, anunţă economica.net. Pentru șoferi poate fi o veste proastă, dar, în același timp, poate fi și o veste bună.
Astfel, dacă până săptămâna trecută asigurătorii autorizați să vândă RCA erau obligați să notifice ASF privind modificarea prețurilor și să fundamenteze tarifele în funcție de date statistice relevante și ținând cont de segmente de risc prestabilite, acum firmele sunt libere să își stabilească cum vor prețurile, în funcție de propriile criterii, cu singura condiție ca respectivele calcule să fie validate de un actuat independent.
Practic, vârsta șoferului și capacitatea cilndrică a motorului nu vor mai fi singurele criterii ce trebuie luate în calcul la stabilirea tarifelor pentru persoanele fizice care conduc autoturisme şi se revine, practic, la o situația asemănătoare cu cea de dinainte de apariția legii 132/2017, când asigurătorii puteai stabili de bună voie prețurile. Iar unul dintre criteriile pe care firmele de asigurare îl foloseau atunci și în vor folosi și acum pentru stabilirea prețurilor este zona unde este înmatriculat autovehiculul.
În cazul criteriului care vizează capacitatea motorului, cu cât motorul este mai mare, cu atât și prețul RCA va fi mai mare, având în vedere că șoferii care conduc mașini mai puternice, mai ales peste 2.000 de cmc, provoacă accidente mai severe.
La acest capitol, este posibil ca în timp asigurătorii să înceapă să segmenteze în funcție de puterea mașinii, nu de capacitatea cilindrică, având în vedere că noile tehnologii permit și motoarelor mici (chiar și de 1,2 litri, de exemplu) să dezvolte puteri foarte mari, dar și că numărul mașinilor electrice (unde nu există elementul clilindree) este în creștere.
Creștere uriașă a tarifelor RCA! Categoria cea mai afectată, unde prețurile cresc până la 43%
Tarifele de referinţă la poliţele RCA publicate de ASF şi calculate de KPMG vin cu creşteri consistente, cele mai notabile fiind la categoria de vârstă sub 30 de ani, unde se înregistrează un avans al tarifului de referinţă între 13% şi 23% în august 2022, față de februarie 2022.
Prin urmare, tariful de referință stabilit de ASF pentru următoarele 6 luni, pe baza datelor calculate din ultimii cinci ani, urcă de la 1.532 lei pentru un vehicul cu o capacitate cilindrică a motorului sub 1200, pentru categoria de vârstă de sub 30 de ani, până la 4.140 lei în cazul unui vehicul cu un motor de peste 2500 cmc. Deși această categorie este văzută ca având un grad ridicat al riscului, comparativ cu tarifele de referință publicate de ASF în august 2021, creșterile tarifelor RCA sunt semnificative ajungând la avansuri între 27% şi 43%.
În ceea ce privește restul categoriilor de vârstă, tariful de referință este mai mic comparativ cu categoria de vârstă de sub 30 de ani, iar creșterile înregistrate în august 2022 față de ultima raportare din februarie 2022 sunt între 1,5% şi 23%. Cele mai mici creşteri consemnate au fost în zona de vârstă de peste 60 de ani la autovehiculele cu un motor de 2001-2500 sau peste 2500 cmc, respectiv creşteri ale tarifelor de referinţă la poliţele RCA de 3,5% şi 1,5%, tarifele fiind oricum la un nivel de peste 1.700 lei, potrivit Antena3.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.