Mașinile Lada au fost un simbol al autosuficienței Rusiei în timpul Războiului Rece.
Miercuri, fabricile Lada au fost oprite din cauza sancțiunilor occidentale care au privat compania de piesele și consumabilele de care are nevoie pentru a produce mașini, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune. Mii de muncitori au fost trimiși în concediu.
Perturbarea arată cum economia Rusiei începe să resimtă sancțiunile pe care Occidentul le-a impus Moscovei după ce Vladimir Putin a decis să invadeze Ucraina. Excluderea Rusiei din sistemul de plăți interbancare Swift a îngreunat tranzacțiile companiilor rusești cu furnizorii. Rutele de aprovizionare, în special prin Ucraina, sunt închise, iar devalorizarea rublei a făcut ca plata pieselor din afara Rusiei să fie mult mai scumpă.
O astfel de oprire era cândva de neconceput. În perioada sovietică, compania mamă a Lada, AvtoVAZ, a ridicat o fabrică uriașă pe malul Volgăi, capabilă să hrănească un lanț de aprovizionare autohton.
Citește și: Renault suspendă temporar activitatea fabricii din Moscova, din cauza deficitului de componente
Astăzi, însă, AvtoVAZ este deținută de producătorul auto francez Renault SA, iar uzina din Togliatti se bazează pe o fabrică Renault din România pentru subansamblare și componente. Mai mult de 20% din piesele AvtoVAZ - de la conectori până la componente electronice cheie - provin din afara Rusiei, au declarat persoane familiare cu această chestiune.
Sancțiunile lovesc economia Rusiei
"Dacă se oprește comerțul, AvtoVAZ se oprește", a declarat un fost membru al consiliului de administrație al AvtoVAZ, scrie The Wall Street Journal. "Putin știe că nu o poate face de unul singur". Ar dura luni sau chiar ani pentru a reporni producția fără sprijinul Renault, a adăugat fostul membru al consiliului de administrație.
Un purtător de cuvânt al AvtoVAZ a declarat că societatea a planificat să își oprească fabricile până cel puțin la 11 martie din cauza lipsei globale de cipuri care a afectat producătorii de automobile din întreaga lume dar a refuzat să comenteze pe tema sancțiunilor.
Rusia se va confrunta cu o penurie de vehicule noi dacă producătorii de automobile precum AvtoVAZ rămân paralizați. Lada este singura marcă autohtonă din Rusia cu o cotă de piață semnificativă, reprezentând 21% din vânzările auto din Rusia anul trecut, în timp ce mulți producători auto străini au suspendat producția de vehicule la fabricile lor din această țară. În Rusia sunt aproximativ 46 de milioane de autoturisme, care au o vechime medie de aproape 15 ani, potrivit lui Thomas Besson, analist la firma de brokeraj Kepler Cheuvreux.
Lada și AvtoVAZ fac parte, de asemenea, din psihicul național al Rusiei, la fel ca General Motors Co. în SUA. "Pentru Rusia, Lada este un simbol al ascensiunii industriei", a declarat Nikita Novikov, un editor al publicației auto speedme.ru.
AvtoVAZ a fost fondată în 1966, când Uniunea Sovietică a construit o fabrică mamut pe malul Volgăi și a redenumit orașul care a crescut în jurul ei după Palmiro Togliatti, liderul de atunci al Partidului Comunist din Italia. Fabrica se întindea pe o suprafață de 1.000 de hectare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.