Publicitate
Îngrăşămintele şi produse agricole ruseşti trebuie să poată avea acces pe pieţele mondiale 'fără obstacole', în caz contrar existând riscul unei crize alimentare mondiale de anul viitor, a afirmat sâmbătă, la Istanbul, secretarul general al ONU, Antonio Guterres, transmite AFP.
'Este important ca guvernele şi sectorul privat să coopereze pentru a le face să ajungă pe piaţă', a declarat Guterres la Centrul de coordonare comună (CCC), care supervizează aplicarea acordului privitor la exportul cerealelor ucrainene, document semnat în iulie de Kiev şi Moscova sub egida ONU şi a Turciei.
Acordul garantează de asemenea Rusiei că îşi poate exporta produsele agricole şi îngrăşămintele în pofida sancţiunilor occidentale.
'Ceea ce vedem aici la Istanbul şi la Odesa (transportul cerealelor ucrainene, n.red.) nu este decât partea cea mai vizibilă a soluţiei. Cealaltă parte a acestui acord global este accesul neîngrădit pe pieţe mondiale al produselor alimentare şi îngrăşămintelor ruseşti, care nu sunt supuse sancţiunilor', a afirmat Guterres, subliniind că, în ciuda acestui fapt, exporturile de îngrăşăminte şi de produse agricole ruseşti se lovesc încă de 'obstacole'.
'Fără îngrăşăminte în 2022, nu va fi poate suficientă hrană în 2023. A face să iasă mai multă hrană şi mai multe îngrăşăminte din Ucraina şi din Rusia este esenţial pentru a calma pieţele (...) şi a face să scadă preţul pentru consumatori', a adăugat el.
Guterres s-a deplasat în această săptămână în Ucraina, unde s-a întâlnit joi la Lviv (vest) cu preşedintele ucrainean Volodimir Zelensky şi cu cel turc Recep Tayyip Erdogan, înainte de a ajunge vineri la Odesa.
Puţin mai devreme sâmbătă, el a urcat la bordul primei nave umanitare închiriate de ONU pentru transportul de cereale ucrainene, pe malul sudic al Istanbulului, în Marea Marmara.
Nava Brave Commander, cu destinaţia finală Djibouti, plecase marţi din portul Pivdenne cu 23.000 tone de grâu, ajungând în Bosfor miercuri seară.
Secretarul general al ONU a promis joi că organizaţia pe care o conduce se va strădui 'să intensifice' exporturile de cereale ucrainene înainte de venirea iernii, acestea fiind cruciale pentru aprovizionarea alimentară a numeroase ţări africane.
În baza acordului semnat în iulie, 650.000 tone de cereale şi de produse agricole ucrainene au plecat din porturile ucrainene Odesa, Ciornomorsk şi Pivdenne începând de la 1 august.
Vasele trebuie să navigheze pe un culoar securizat pe Marea Neagră, apoi să fie inspectate de CCC înainte de a fi autorizate să treacă prin Strâmtoarea Bosfor.
Citește și Râurile Europei seacă, punând în pericol schimburi comerciale de 80 miliarde dolari
n mijlocul unei veri secetoase care a dus temperaturile la maxime istorice în întreaga Europă, râurile de pe continent se evaporă, transmite Bloomberg.
Rinul, un pilon important pentru economiile Germaniei, Ţărilor de Jos şi Elveţiei de mai multe secole, a scăzut atât de mult încât nu mai poate fi navigabil, ceea ce opreşte livrarea unor mari cantităţi de motorină şi cărbune. Dunărea, care se întinde din Europa Centrală şi până la Marea Neagră este secată şi ea, ceea ce afectează comerţul cu cereale şi alte produse.
Sens de urgență pentru eforturile UE
În întreaga Europă, transportul este doar unul dintre elementele acestui comerţ fluvial care a fost dat peste cap de schimburile climatice. Criza energetică din Franţa a fost agravată de faptul că temperaturile râurilor Ron şi Garonne sunt mult prea mari pentru a permite răcirea reactoarelor nucleare iar râul Po din Italia este la un nivel mult prea redus pentru a permite irigarea câmpurilor cu orez, ceea ce va afecta producţia de paste.
Acest fenomen de secare a râurilor ar fi o provocare chiar şi în cele mai bune perioade, însă acum Europa este deja în pragul unei recesiuni provocate de faptul că invazia rusească din Ucraina a alimentat inflaţia prin reducerea livrărilor de alimente şi energie. Această situaţie creează un sens de urgenţă pentru eforturile Uniunii Europene pentru a face transportul fluvial mai rezilient.
O tonă de marfă pentru fiecare cetățean UE
Râurile şi canalele de pe continent transportă anual peste o tonă de marfă pentru fiecare cetăţean UE şi contribuie cu aproximativ 80 de miliarde de dolari la economia regiunii numai ca mod de transport, potrivit cifrelor Eurostat. Însă consecinţele secării râurilor merg şi mai departe. Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.