"Guvernul se aşteaptă la intrări din fonduri europene şi PNRR de peste 60 de miliarde de lei, deşi din cele 55 de miliarde lei pe care şi le-a propus pentru 2023, va realiza puţin sub 29 de miliarde lei. Cele 12 miliarde în plus pe care Guvernul consideră că le va colecta suplimentar din CASS după extinderea bazei sunt şi ele cu un semn de întrebare în lipsa unei fundamentări din care să înţelegem cum s-a ajuns la această cifră", se menţionează în raport.
Confederaţia Patronală Concordia subliniază că o construcţie bugetară bazată pe estimări nerealiste poate duce la repetarea situaţiei din 2023, punând presiune suplimentară pe contribuabili şi pe mediul de afaceri când economia deja încetineşte.
"Deşi o politică anticiclică este de principiu dezirabilă, trebuie să existe resursele pentru a fi susţinută, altfel riscă să obţină efectul invers", precizează autorii studiului.
Pe de altă parte, reprezentanţii Concordia consideră că este "de apreciat intenţia Guvernului de a combate evaziunea fiscală."
"Spunem de ani de zile că nivelul evaziunii din România este inacceptabil în special în ceea ce priveşte colectarea de TVA sau plata salariilor la negru. În fiecare an, miliarde de euro rămân necolectate din cauza celor care fac evaziune. Această evaziune este un act profund de inechitate pentru că generează o povară suplimentară pentru bunii contribuabili şi, în acelaşi timp, distorsionează semnificativ competiţia onestă în piaţă. Statul român are tot sprijinul bunilor contribuabili pe care Concordia îi reprezintă ca să stopeze acest fenomen şi ne dorim să vedem rezultate din prima zi a anului viitor. Ceea ce spunem însă este că, într-o primă etapă, trebuie să vedem această colectare îmbunătăţită şi doar ulterior să folosim aceste venituri suplimentare în construcţia bugetară, pe măsură ce ele sunt realizate. Pe lângă datele analizate asupra cărora atragem atenţia, consultarea publică a fost insuficientă, compromiţând credibilitatea procesului de consultare publică şi dialog social, aspect criticat şi de Consiliul Economic şi Social", precizează sursa citată.
Reprezentanţii Concordia mai susţin că, în opinia finală a Consiliului Fiscal asupra bugetului, este explicat că includerea ex-ante în proiecţia bugetară a unor venituri ipotetice de 19 miliarde lei, provenite din ameliorarea dorită a eficienţei colectării/ digitalizarea ANAF, nu pot fi luate în considerare. Astfel, CF avertizează asupra riscului ca veniturile încasate să fie mai mici cu circa 19 miliarde lei, reprezentând aproximativ 1,1% din PIB, faţă de ţintele asumate în proiectul de buget.
Consiliul Fiscal vorbeşte în opinia emisă şi despre evaziunea fiscală şi evitarea plăţii taxelor şi impozitelor ce au devenit aproape instituţionalizate, cu un decalaj la colectarea de TVA de peste 36% faţă de media din UE de circa 5%.
În linie cu analiza Consiliului Fiscal, considerăm că intenţia declarată a Guvernului de a rezolva această problemă este insuficientă pentru a putea justifica bugetarea într-o manieră atât de optimistă cu privire la venituri, susţin reprezentanţii Concordia.
"Pentru că estimarea veniturilor a reprezentat principala problemă în anul 2023 şi pentru că se preconizează a fi un element de risc şi în bugetul de anul viitor, ne concentrăm atenţia în analiza noastră pe acest capitol. Veniturile totale prevăzute în propunerea de buget pentru anul 2024 se ridică la 308,76 miliarde lei, o sumă cu 20% mai mare faţă de totalul veniturilor din execuţia preliminată pe anul 2023, respectiv cu 12% mai mare faţă de bugetul pe anul 2023. Gradul de colectare a veniturilor totale în anul 2023, calculat ca procent din bugetul iniţial, a fost de 93,16%, un procent mai mic faţă de ultimii 2 ani, când veniturile totale încasate au fost peste bugetul iniţial.", se mai precizează în raport.
Cea mai mare parte a veniturilor pe care statul planifică să le încaseze în anul bugetar 2024 este reprezentată de veniturile curente (238 miliarde lei, respectiv 77% din total), care includ venituri fiscale (reprezentând 65% din totalul veniturilor), contribuţii de asigurări şi venituri nefiscale.
Totodată, cea mai mare creştere, faţă de execuţia preliminară din 2023, poate fi observată în cazul veniturilor fiscale (200,3 miliarde lei), care, în bugetul propus pentru anul 2024 sunt cu 19% mai mari faţă de veniturile încasate în anul 2023 (168,2 miliarde lei), respectiv în cazul contribuţiilor de asigurări încasate la Bugetul de Stat (altele decât cele încasate în bugetul asigurărilor sociale de stat), care ar ajunge în anul 2024 la 15 miliarde lei, cu 17% mai mari decât execuţia preliminată din anul 2023.
Creşterea TVA este de 15% faţă de execuţia preliminată pe anul 2023, valoarea nominală a creşterii fiind de 15,8 miliarde lei.
În legătură cu cheltuielile, Concordia susţine că eficientizarea cheltuielilor publice este o condiţie obligatorie şi nu poate exista consolidare fiscală justă fără responsabilizarea statului şi a instituţiilor acestuia.
"Deşi nu ne propunem o analiză detaliată a acestora în acest document, cităm încă o dată opinia Consiliului Fiscal care arată că acestea ar putea fi cu 4,5 miliarde lei mai mari la nivelul cheltuielilor cu bunuri şi servicii şi cu asistenţa socială, reprezentând circa 0,26% din PIB. Tot în legătură cu cheltuielile, Consiliul Fiscal spune că România trebuie să cheltuiască mai eficient şi de aceea sunt necesare spending reviews" (analiză a cheltuielilor), un instrument utilizat frecvent în statele OCDE.", mai arată autorii raportului.
Reprezentanţii Concordia au mai spus că experienţa acestui an ne-a arătat că deşi Guvernul are autoritatea politică de a propune ce buget doreşte, dacă acesta este construit pe estimări şi prognoze nerealiste în privinţa veniturilor, consecinţele sunt în primul rând suportate de bunii plătitori de taxe şi impozite.
"Prin această analiză, Confederaţia Patronală Concordia vrea să atragă atenţia că problema bugetară din 2023 se poate repeta, situaţie pe care mediul de afaceri o găseşte inadmisibilă. Anul 2023 a fost marcat de probleme fiscal-bugetare determinate de estimări incorecte ale veniturilor. Bugetul pe 2023 a fost construit pe o estimare de venituri de 275,36 miliarde lei, dar realizările preliminate (suma pe care Ministerul Finanţelor estimează că o va încasa până la finalul anului) sunt de 256,54, cu 7% mai mici faţă de estimări. Pentru ca această situaţie să nu se repete în 2024, noul buget trebuie construit pe estimări realiste atât cu privire la venituri, dar şi la cheltuieli.", se mai precizează în raport.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.