Subvențiile insuficiente au dus la un colaps al vânzărilor
Președintele APIA, Dan Vardie, a criticat joi, 6 februarie 2025, în cadrul unei conferințe de presă, modul în care România a gestionat programul de subvenții pentru mașinile electrice. Potrivit acestuia, reducerea ecotichetului la 5.100 de euro în 2024 a dus la o scădere dramatică a vânzărilor, de la 15.318 unități în 2023 la doar 9.743 anul trecut.
”Nu poți să ții tot timpul consumatorul cu bomboane ca să își cumpere o mașină electrică. Dar nici nu poți să-i iei bomboana brusc și să te aștepți ca piața să nu sufere. Nemții au făcut aceeași greșeală și au pierdut 100.000 de mașini, dar măcar au vândut 380.000. Noi am pierdut aproape o treime din piață și suntem în colaps”, a declarat Vardie.
APIA cere o creștere urgentă a subvenției pentru mașini electrice
În prezent, Ministerul Mediului și Guvernul analizează posibilitatea creșterii ecotichetului, însă fără un anunț clar privind nivelul acestuia. APIA propune revenirea la 8.500 de euro pentru fiecare mașină electrică, o valoare considerată optimă pentru relansarea vânzărilor.
”Am făcut calcule detaliate, iar bugetul alocat programului Rabla Plus și Rabla Clasic în 2024 a fost de 1,3 miliarde lei (aproximativ 260 milioane de euro). Din acești bani, doar puțin peste jumătate au fost folosiți. Întrebarea este simplă: unde sunt restul banilor?”, a spus Vardie.
Potrivit estimărilor APIA, cu un ecotichet de 8.500 de euro, România ar putea vinde în 2025 aproximativ 19.000 de mașini electrice și 110.000 de hibride plug-in, fără riscuri bugetare.
Bruxelles cere măsuri clare pentru susținerea electromobilității
Dan Vardie a subliniat că România trebuie să urmeze exemplul altor state europene și să adopte politici coerente pentru susținerea mașinilor electrice. Comisia Europeană a cerut recent guvernelor statelor membre să implementeze strategii de sprijin pentru consumatori și producători, astfel încât tranziția către electromobilitate să fie sustenabilă.
”Regulamentele privind emisiile de CO₂ sunt cunoscute de patru ani. Nu există surprize. Știam cu toții că aceste norme vor intra în vigoare, dar acum ne prefacem surprinși și spunem că nu suntem pregătiți. Problema nu este dacă mașina electrică este viitorul – este deja stabilit că este. Problema este cine plătește această tranziție”, a explicat Vardie.
În concluzie, APIA avertizează că fără o revenire la un nivel de subvenții eficient, România riscă să rămână în urma Europei și să piardă oportunități importante în procesul de electrificare a transportului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.