Judecătorul a declarat în fața Înaltei Curții din Londra că există un "interes public" în ceea ce privește rezultatul litigiului, în urma căruia transportatorul din Golful Persic a pus la îndoială siguranța a aproximativ 20 de avioane A350 de cursă lungă, reținute la sol din cauza unor defecte apărute la pelicula de protecție.
Airbus a recunoscut că aceste și alte avioane suferă de eroziunea suprafețelor date cu o vopsea specială și a stratului de protecție împotriva fulgerelor, dar insistă că acestea sunt sigure. "Nu am absolut nicio îndoială că acest caz ar trebui să se judece cât mai curând posibil", a declarat judecătorul David Waksman, susținând solicitarea companiei aeriene de a avea un proces rapid.
Cu toate acestea, el a respins cererea Qatar Airways de a împărți procesul în două părți pentru a permite Airbus să efectueze o analiză tehnică mai amănunțită, ceea ce producătorul de aeronave spune că a făcut deja. De asemenea, el a refuzat să ordone Airbus să înceteze în mod oficial încercarea de a livra mai multe A350 către Qatar Airways sau să se abțină de la revânzarea aeronavelor nelivrate, în timp ce litigiul se prelungește.
Decizia procedurală înseamnă că Airbus este liber să încerce să declanșeze clauzele de plată pe măsură ce sunt construite mai multe aeronave. De asemenea, compania ar putea încerca să vândă avioanele A350 pe care Qatarul le-a respins unor transportatori precum Air India, despre care surse din industrie spun că ar putea deveni cumpărător.
Citește și Qatar Airways târăște Airbus în sala de judecată! Nu-i convine vopseaua
Clauzele se numără printre miile de documente confidențiale care vor fi analizate la microscop în timpul procesului, în timp ce doi dintre cei mai puternici jucători din industrie se vor confrunta în fața instanței. Qatar Airways a pus sub semnul întrebării protecția avionului împotriva loviturilor de trăsnet, evenimente care se întâmplă la avioanele comerciale cam o dată pe an, și a dat în judecată Airbus pentru daune de 1 miliard de dolari pentru avioanele rămase la sol.
Airbus a intentat un proces pentru rambursarea creditelor de milioane de dolari acordate la vânzarea avioanelor și a acuzat Qatar că refuză să ia avioane pentru a combate supracapacitatea.
Cu excepția cazului în care nu se ajunge la o înțelegere amiabilă, se așteaptă ca procesul complet să cuprindă atât contractele A350, cât și contractele A321neo și să analizeze deciziile tehnice și comerciale care datează de la acordul Qatar Airways de a face din A350 cel mai mare client al său, în 2007.
Divorțul public a stârnit îngrijorări în privat din partea unor înalți oficiali din Qatar și Franța, unde Airbus are sediul, dar până acum niciun stat nu a intervenit direct, au declarat diplomații.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.