Referindu-se la pericolele cu care se confruntă firmele care activează în domeniul productiv, Costică Mustață a vorbit despre un efect de domino. ”Astfel, orice întârziere în asigurarea materiilor prime, materialelor şi pieselor componente necesare va conduce la dereglarea procesului de fabricaţie. Odată dereglat, punerea pe linia de plutire va necesita o perioadă lungă de timp. Dacă firma nu produce, nu-şi va putea onora comenzile, ceea ce deschide calea pentru litigii comerciale cu partenerii de afaceri, dar şi pentru intrarea pe o curbă puternic descendentă a lichidităţilor companiei. În consecinţă, echipa de management va fi obligată să ia măsuri de reducere a cheltuielilor, inclusiv de concediere sau de trimitere a personalului în concediu fără plată. Aşadar, firma poate ajunge până la închiderea porţilor, forţa de muncă se pierde prin disipare, iar lanţul furnizor de materii prime şi servicii - producător - consumator este rupt, a spus el într-un interviu pentru Agerpres.
Întebat în legătură cu măsurile care s-ar impune în situația generată de epimia de coronavirus, președintele CCIB a apreciat că, ”în primul rând, producătorii români ar trebui susţinuţi necondiţionat prin acordarea de credite de producţie. În actualul context economic şi social, cele două bănci cu capital de stat, EximBank şi CEC Bank, ar trebui stimulate să ofere agenţilor economici produse dedicate, în condiţii avantajoase (de exemplu, cu dobândă parţial sau total subvenţionată şi cu o perioadă de graţie de 3-5 luni)”, a arătat Costică Mustață.
Citește și Coronavirus. 25 milioane de IMM-uri au avut de suferit în UE
În al doilea rând, a continuat el, ”cred că ministerele responsabile, în principal Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Ministerul Fondurilor Europene şi Ministerul Finanţelor, ar trebui să elaboreze cât mai rapid normele de aplicare a ordonanţelor şi hotărârilor de guvern ce reglementează facilităţile acordate agenţilor economici în contextul crizei coronavirusului.
Revenind la cele menţionate anterior, este extrem de important să fie luate fără întârziere măsuri pentru ţinerea în viaţă a transportului internaţional, astfel încât activităţile de import, respectiv export să continue să se desfăşoare, chiar şi în condiţiile draconice impuse de statele europene în încercarea de a opri răspândirea COVID-19. Se impune un dialog inter-guvernamental consistent cu statele vecine, dar şi la nivelul Uniunii Europene pentru a găsi soluţii la această problemă dificilă, care are un impact major atât asupra activităţii economice, cât şi a vieţii de zi cu zi, în contextul în care România importă circa 70% din alimentele consumate. Sperăm ca deschiderea unor culoare de transport, anunţată de premier, să se realizeze rapid şi să funcţioneze”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.