Vechea lege din domeniul protecţiei consumatorilor prevede un regim sancţionator foarte mic, fapt ce a demonstrat că operatorii economici nu sunt descurajaţi în a continua să eludeze prevederile legale şi, mai grav, cu repercursiuni asupra consumatorilor, explică inițiatorii în expunerea de motive.
Această nouă lege dorește să actualizeze prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privindprotecţia consumatorilor, în sensul modificării regimului sancţionator, precum şi instituirea unor norme disuasive care să protejeze consumatorii la achiziţionarea de produse astfel încât să nu fie afectate viaţa, sănătatea sau interesele economice ale acestora, şi abrogarea acesteia prin emiterea unui nou act normativ care să răspundă exigenţelor de la acest moment.
Printre modificări se numără și introducerea unor noi condiționalități precum, cazierul comercial, abatere repetată, uzura excesivă, cifră de afaceri.
Noua inițiativă legislativă introduce și obligativitatea operatoriilor economici de a acorda despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite, inclusiv pentru cele colaterale cuantificabile, pe baza documentelor doveditoare menţionate în cadrul procesului - verbal de constatare a contravenţiei, având în vedere faptul că, în prezent, operatorii economici pot acoperi o parte din prejudiciu, însă acest fapt este îngreunat de un proces anevoios, deşi prejudiciul îndeplineşte toate condiţiile pentru a putea fi acoperit.
Se va institui și obligaţia pentru operatorii economici de a răspunde reclamaţiilor consumatorilor în maximum 48 de ore, de la primirea acestora.
In cadrul actului normativ se prevede posibilitatea remedierii încălcărilor asupra tuturor produselor/serviciile operatorilor economici, astfel abaterile acestora trebuie remediate pentru întreg portofoliul de consumatori dar şi prin repararea prejudiciului creat acestora.
Operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile ce afecteaza viaţa şi sănătatea sau securitatea consumatorilor vor fi consemnaţi în cazierul comercial pentru o perioadă de 3 ani de la data rămânerii definitive a actului de control.
Cu privire la perioada de promoţii, inițiatorii explică faptul că s-a constatat că nu se specifica în mod clar perioada desfăşurării acestora, s-a dat naştere la interpretări şi controverse, finalizate de cele mai multe ori în instanţele de judecată. Toate acestea, în detrimentul consumatorilor, care nu au fost informaţi complet, corect şi precis.
Proiectul de act normativ îşi propune, de asemnea, reglementarea concursului „Alege! Este dreptul tău", având în vedere că acest program nu este reglementat la nivel primar, astfel încât nu se pot asigura fondurile necesare în vederea premierii tinerilor participanţi. Acest concurs este organizat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în colaborare cu Ministerul Educaţiei.
Inițiatorii mai spun că este imperios necesar să se revizuiască regimul juridic al contravenţiilor în acord şi în concordanţă cu noile directive ale Uniunii Europene pentru a asigura o mai bună protecţie a consumatorilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.