Proiect pentru eliminarea unei inechităţi în ceea ce priveşte reabilitarea termică a locuinţelor

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:

A fost înregistrată la Senat o propunere legislativă pentru completarea si modificarea Ordonantei de urgenta nr.18 din 4 martie 2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe.

Concret, se propune ca proprietarii - mare parte familii fără posibilităţi financiare - să nu mai fie obligaţi să achite o parte din costul lucrărilor de reabilitare termică a apartamentelor. 

"Programul Naţional de Reabilitare Termică a Blocurilor de Locuinţe a fost instituit prin O.G. nr 29/2000 privind reabilitarea termică a fondului construitexistent şi simularea economisirii energiei termice. Modificările frecvente ale legislaţiei în domeniu, coroborate cu incoerenţa în stabilirea surselor şi a modului de finanţare a lucrărilor de reabilitare şi necorelarea cu nivelul resurselor disponibile care trebuiau sa fie asigurate de la bugetul de stat au condus, în diverse etape, la încetinirea sau chiar la blocarea acestui program, foarte util de altfel atât din punct de vedere al factorilor de mediu cât si din punct de vedere socio-economic, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Din punct de vedere social, în România avem o situaţie atipică faţă de restul Europei, în care toate persoanele care locuiesc în blocuri construite înainte de anul 1990, deţin apartamentele în proprietate, fără să dispună însă de venituri care să le permită să le întreţină sau reabiliteze, în multe cazuri proprietarii apartamentelor beneficiind de diverse forme de ajutor de la stat sau ajutoare sociale pentru subzistenţă.
Acesta este unul din motivele pentru care Programul de reabilitare termică a blocurilor a fost blocat în perioada în care era prevazută achitarea unei cote părţi de către proprietari.

Mai mult, datorită incoerenţei legislative în domeniul reabilitării termice, au fost create tensiuni sociale şi discriminări între persoanele care au beneficiat gratuit de reabilitare şi cele care au suportat o cotă parte, existând numeroase procese prin care proprietarii au cerut restituirea sumelor achitate pentru reabilitare.

Trebuie remarcat că această situaţie a fost generată de o altă lacună legislativă, respectiv neclarificarea condiţiei suportării de la bugetul local a cotei care revenea asociaţiei de proprietari, prevăzută ca excepţie de la regulă şi deci ca situaţie excepţională, pentru care Consiliul Local trebuia să stabilească reguli şi criterii de încadrare.

Precizăm faptul că începând cu noiembrie 2012 a devenit obligatorie suportarea unei cote de minim 10% de către asociaţiile de proprietari prin instituirea unei taxe de reabilitare pe o perioadă de maxim 10 ani. Această inconsecvenţă legislativă este de asemenea natură a duce la blocarea programului, urmare a discriminărilor create între beneficiarii programelor locale de reabilitare termică a locuinţelor, în funcţie de momentul în care au avut acces la acesta.

Oferirea posibilităţii consiliilor locale de a prelua integral, de la bugetul local, plata cotei de contribuţie datorată de asociaţiile de proprietari va reduce sentimentul de inechitate socială şi poate conduce la deblocarea acestui program şi, implicit, la atingerea ţintelor pe care România şi le-a propus. Având în vedere toate aceste argumente a fost elaborată prezenta iniţiativă legislativă", se arată în expunerea de motive a propunerii legislative. 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.977
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9771
USD
Azi 4.6263
Diferența -0.0226
Zi precendentă 4.6489
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 02-07-2024
EUR flag1 EUR = 4.9770 RON
USD flag1 USD = 4.6263 RON
GBP flag1 GBP = 5.8622 RON
CHF flag1 CHF = 5.1349 RON
AUD flag1 AUD = 3.0901 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3815 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0287 RON
NOK flag1 NOK = 0.4350 RON
SEK flag1 SEK = 0.4382 RON
XAU flag1 XAU = 346.1836 RON
Monede Crypto
1 BTC = 290628.10RON
1 ETH = 15897.82RON
1 LTC = 343.50RON
1 XRP = 2.20RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.86% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.01%
6 luni: 6.04%
12 luni: 6.05%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 18177.50 -0.37%
BET-BK 3385.03 -0.15%
BET-FI 58118.42 -1.10%
BET-NG 1296.26 -0.07%
BET-TR 39600.88 -0.37%
BET-TRN 38530.21 -0.37%
BET-XT 1549.54 -0.40%
BET-XT-TR 3324.54 -0.41%
BET-XT-TRN 3241.10 -0.41%
BETAeRO 1060.23 -0.07%
BETPlus 2690.15 -0.33%
RTL 39951.01 -0.37%

Opinii

pexels.com
Uniunea Europeană / FOTO:

Analiză: România, nicio şansă la un eventual Campionat European al învingerii inflaţiei

România este ţara UE cu cea mai mare rată a...

Analistul economic Adrian Negrescu

De ce România are cea mai mare inflație din UE. Adrian Negrescu: Explicația este simplă

Conform datelor Eurostat, cele mai scăzute...

Comunicate de presa

Piață

Românii se aşteaptă la noi scumpiri în perioada următoare. Analiză

Trei sferturi dintre consumatorii români se...

Mână care ține cheile unei locuințe / Foto: Freepik
Foto: Mihai Ciobanu

Zbor întârziat sau anulat? Soluţii pentru a vă salva vacanţele

Asociația Națională a Agențiilor de Turism...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
NoMy - smt4.3.1
pixel