În articolul 2, se introduce un nou alineat care prevede că sisteme de evaluare specializate- aplicatia informatica, avizată de ASF, care se bazează pe un ansamblu de date, metode și algoritmi de calcul care este utilizat ca suport în stabilirea costurilor a vehiculelor și bunurilor avariate, pe baza prețurior de listă comunicate periodic de producătorii/importatorii oficiali în România de vehicule, după caz, precum și/sau la stabilirea valorii de piață a vehiculelor și bunurilor avariate la data evenimentului.
Modificări RCA. Obligație pentru atelierele de reparații
În legea în vigoare, termenul de aplicație informatică, avizată de ASF, ca sistem de evaluare specializat, nu era definit.
"Despăgubirile se acordă în cuantum egal cu întinderea prejudiciului până la limita maximă de răspundere a asiguratorului RCA care este egală cu cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă și cea prevăzută în contractul RCA. În cazul vehiculelor avariate, asiguratorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acesteia, în termen de 7 zile calendaristice", se mai arată într-un alineat nou introdus la articolul 14.
În forma în vigoare a legii, despăgubirile se acordă în cuantum egal cu întinderea prejudiciului până la limita maximă de răspundere a asiguratorului RCA care este egală cu cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă și cea prevăzută în contractul RCA, iar asigurătorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice.
"În cazul vehiculelor avariate asiguratorul evaluează dauna totală economică printr-un sistem de evaluare specializat sau prin documente emise în condițiile legii pentru a-i determina valoarea de piață din momentul premergător evenimentului. Păgubitul poate opta pentru reparare până la valoarea de piață a vehiculului, calculată în urma evaluării, sau pentru soluționarea cazului de daună totală prin plata diferenței dintre valoarea de piață a vehicului și valoarea epavei", se arată potrivit proiectului de lege, citat de Mediafax.
Legea în vigoare prevede că "în cazul daunei totale", păgubitul poate cere repararea vehiculului până la valoarea de piață, sau declararea daunei totale.
"Valoarea despăgubirii pentru pentru efectuarea reparației se dă către asiguratorul RCA folosind sisteme de evaluare specializate. În cazul în care valoarea despăgubirii nu se poate stabili prin sisteme de evaluare specializate, valoarea acesteia se stabilește pe baza documentelor de reparație emise în condițiile legii de unitatea reparatoare", mai stipulează proiectul de lege.
De asemenea, asiguratorul este obligat ca în maxim o zi să despăgubească asiguratul cu un vehicul care să-l înlocuiască temporar pe cel avariat.
Potrivit expunerii de motive, necesitatea modificărilor legislative apare ca urmare a disfuncționalităților apărute pe piață, a comportamentului abuziv din punct de vedere al prețurilor practiate care au adus cheltuieli nejustificate, determinând asiguratorii să mărească prețurile RCA.
Totodată, se introduce noțiunea de prețuri comunicate de producătorii/importatorii oficiali de vehicule în România, despăgubirea raportându-se la un nivel al prețurilor de piață practicate pe piețele de profil pentru existența unui echilibru și a unei echivalențe între despăgubirea ce se acordă de asiguratorii RCA și costurile cu reparațiile.
Proiectul de lege a fost inițiat de deputatul Marius Bota și a fost semnat de opt deputați PNL,UDMR, PSD și independenți. Camera Deputaților este for decizional, potrivit Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.