Potrivit notei de fundamentare postate pe site-ul Guvernului, ca urmare a tendinței de stabilizare și chiar de reducere a prețurilor la energie electrică și gaze naturale înregistrată nivel național și european, ”se impune o actualizare a actului normativ care să țină cont de aceste evoluții, astfel încât clienții finali să poată resimți respectiva scădere”, scriu inițiatorii acestui act normativ.
De asemenea, este necesară o ieșire graduală din schema de sprijin și revenirea la piețele liberalizate de energie, într-o formă care să includă o perioadă de tranziție necesară clienților pentru readaptarea la mecanismele pieței liberalizate și care să asigure, în continuare, protecția clienților vulnerabili față de volatilitatea încă ridicată din piață. ”În acest sens, autoritatea de reglementare din domeniul energiei, care monitorizează tendințele înregistrate la nivelul piețelor de electricitate și gaze naturale, a înaintat ministerului o serie de propuneri care vizează renunțarea graduală la schema de
sprijin și revenirea la principiile piețai liberalizate de energie”, se menționează în aceeași notă de fundamentare.
Se are în vedere instituirea mai multor măsuri temporare, printre care:
- Pentru claritate a fost introdusă obligația furnizorului de a defalca prețul final pe aceleași componente în oferta de furnizare, în contractul de furnizare și în prețul final facturat clientului final,
- Actualizarea componentei de furnizare pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale și luarea în considerare a noii valori la stabilirea prețului final;
- Scăderea prețului gazelor naturale pe care producătorii de gaze naturale au obligația să le livreze, începând cu data de 1 aprilie 2024, furnizorilor clienților casnici, furnizorilor producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică și operatorului de transport şi sistem/operatorilor concesionari de distribuţie titulari ai unei licenţe de operare - operatori de reţea de la 150 lei/MWh la 120 lei/MWh;
- Reducerea plafonului pentru care se plătește taxa de solidaritate de către producătorii de energie electrică la 400 de lei/MWh în vederea asigurării sursei financiare necesare susținerii schemei de sprijin;
- Etapizarea măsurilor de ieșire din schema de sprijin, în sensul introducerii unei perioade de tranziție de 1 an de zile, începând de la data de 1 aprilie 2025 și până la data de 31 martie 2026, perioadă care va fi folosită pentru operarea mai multor modificări, printre care:
1. Este stabilită valoarea maximă a componentei de achiziție a energiei electrice/gazelor naturale din prețul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziție, pe baza unei formule, luând în considerare media ponderată a prețurilor rezultate din toate tranzacțiile cu produse standardizate pe termen mediu și lung realizate pe piețele la termen și media ponderată a prețurilor de închidere a PZU, la care se aplică un coeficientul de 1,1 care acoperă eventuale
dezechilibre/profilare.
2. Este stabilită valoarea maximă a componentei de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale din prețul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziție, și din prețurile realizate;
3. Este stabilită obligația furnizorilor de energie electrică/gaze naturale de a elabora oferte pentru perioade subsecvente de cel puțin 3 luni;
4. Prețul energiei electrice/gazelor naturale din contractele cu clienții finali aferent fiecărei perioade subsecvente pentru perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 este stabilit ca sumă a componentei de achiziție și a componentei de furnizare;
5. prețul energiei electrice/gazelor naturale realizat aferent fiecărei luni din perioada de tranziție se determină ca sumă a componentei de furnizare și a componentei de achiziție a energiei electrice/gazelor naturale determinată pe baza cantităților achiziționate și a prețurilor aferente acestor tranzacții;
6. La calculul prețul final facturat pentru consumul realizat în perioada de tranziție este stabilit va fi luat în considerare minimul dintre prețul energiei electrice/gazelor naturale din contract și prețul energiei electrice/gazelor naturale realizat.
Nota de fundamentare la proiectul de OUG detaliază, totodată, o serie de obligațiuni pentru operatorii piețelor centralizate, dar și pentru ANRE.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.