Proiect de modificare a ordonanţei privind măsurile fiscal-bugetare, pentru a nu se bloca proiectele cu fonduri europene

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Calcul. Foto: Pexels.com
Calcul. Foto: Pexels.com

Ministerul Finanţelor a pus în transparenţă un proiect Ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2023 pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 în vederea încadrării în ținta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergență, precum și pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Se propune, în cadrul proiectului, modificarea unor prevederi astfel încât autorităţile locale să nu se confrunte cu probleme în accesarea fondurilor europene. 

"Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, de a asigura sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice, a fost adoptate masuri fiscal bugetare care care să conducă la limitarea şi diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada rămasă până la sfârşitul acestui an. In acest sens a fost adoptată Ordonanța de urgență a Guvernului pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 în vederea încadrării în ţinta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative nr.90/2023.

La art. II alin. (3) instituțiile publice au fost exceptate de la interdicția de a încheia angajamente legale pentru investiții și de a efectua plăți la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2023, pentru cheltuielile aferente implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi din Planul naţional de redresare şi rezilienţă.

Aceste prevederi nu exceptează însă cheltuielile pe care beneficiarii trebuie să le efectueze în faza anterioară depunerii cererilor de finanțare, și care sunt cerute în ghiduri aferente apelurilor de proiecte, fapt ce îngreunează posibilitatea obținerii finanțării pentru proiecte din fonduri externe nerambursabile şi respectiv din fonduri europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă.

Potrivit prevederilor alin.(1) al art.II, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt definite la la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare nu încheie angajamente legale pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 46 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia procedurilor de achiziţie publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziţie publică.

Art.VII alin. (1) prevede că prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (2), ale art. 19 alin. (2) şi ale art. 22 alin. (12) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022 sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul 56 'Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare', la titlul 58 'Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014 - 2020", la titlul 60 'Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR', precum şi la titlul 61 'Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR', pot fi cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

"Prin propunerea de modificare a alin.(3) al Art.II se crează condițiile pentru efectuarea acelor cheltuieli care fac posibilă accesarea fondurilor externe nerambursabile şi respectiv a fondurilor europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă. De asemenea, prin introducerea noului alin.(7) la art.II, prin excepție de la prevederile alin.(1) al art.II, se dă posibilitatea, ca în situații a căror urgență este asumată de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, aceștia să poată încheia angajamente legale, în vederea contractării unor lucrări urgente ce nu pot fi amânate până la data de 1 ianuarie 2024", se arată în document.  

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470094.68RON
1 ETH = 15998.73RON
1 LTC = 425.81RON
1 XRP = 6.49RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel