Programul Tomata sau Măgarul lui Buridan

Mircea Coșea |
Data actualizării: | Data publicării:
Prof. Mircea Coșea
EXCLUSIV
Prof. Mircea Coșea

În unele manuale, știința economiei este definită  și ca ”o știința a opțiunii și a deciziei” în sensul în care încearcă să dea cea mai bună soluție pe care beneficiarul ei o poate avea în selectarea unor variate posibilități de valorificare a resurselor existente pentru satisfacerea nevoilor la un moment istoric dat.

Important în înțelegerea economiei și a modului cum ea orientează activitatea este nu doar capacitatea de a avea decizii în momente critice ci, mai ales calitatea acestor decizii privite și în perspectiva timpului dar și a unor eventuale efecte perverse.

În contextul unei astfel de definiții, știința economiei a fost asemănată cu celebrul aforism al lui Buridan (filozof și preot francez secolul XIV) denumit ” Măgarul lui Buridan”.

Zice Buridan: ”Unui măgar i s-a dat să mănânce două căpițe identice de paie, unul pus în stânga sa, altul în dreapta sa. Măgarul nu s-a putut hotărî din care să mănânce mai întâi, așa încât, a murit de foame”.

Concluzia: Lipsa unei opțiuni clare, exprimate la timp, poate duce la nivelul politicii economice la rezultare negative, chiar catastrofale.

Părerea mea este că în aceste momente asistăm la apariția în cadrul politicilor economice promovate de către actuala guvernare a  unor elemente nu foarte diferite de cele sugerate în celebrul aforism din secolul XIV.

Cadrul în care se observă clar lipsa opțiunilor și deciziilor de politică economică este cel al importurilor de legume și fructe, în special al importului de tomate.

Pe postul ”măgarului lui Buridan” este cererea/consumul pieței românești pentru tomate iar în stâna acestui ”măgar” este producția internă de tomate, în timp ce în dreapta acestuia este importul de tomate din Turcia.

Spre deosebire, însă de aforismul lui Buridan, cele două oferte nu sunt egale. Producția internă de tomate este mai mică și mai scumpă. Importul de tomate din Turcia este mai mare și mai ieftin.

”Măgarul”, adică ceea ce am putea numi cererea cumpărătorului român cum va proceda? Ce opțiune va avea? Ar prefera tomatele românești mai bune și netratate dar mult mai scumpe sau pe cele turcești, dramatic tratate chimic dar mai ieftine? 

În marea majoritate a cazurilor, cumpărătorul român a cărui putere de cumpărare este în scădere va opta volens-nolens spre tomatele turcești, preferate exclusiv prin preț.

Este această opțiune fortuită a consumatorului român spre tomatele din import, suportate mai bine puterii sale de cumpărare, acceptată sau măcar tolerată de către actualii noștri decidenți politici? Au acești decidenți o opțiune și o eventuală decizie în vederea, măcar, a echilibrării raportului de ofertă dintre tomatele românești și cele din import?

Răspunsul îl putem afla din analiza modului cum, încă de câțiva ani, guvernanți au decis să rezolve raportul dintre producția internă și import, concepând și promovând ceea ce s-a numit ”Programul Tomata”.

Rezultatul a fost paradoxal deoarece creșterea producției și ofertei de tomate nu a intrat în consumul populației ci a ajuns să fie lăsată pe câmp și în solarii  sau, pur și simplu, aruncată la gunoi.

Deși producția a crescut, tomatele românești nu au beneficiat de rețele de distribuție fiind aruncate sau nici măcar prelucrate primar prin producția de bulion sau pastă concentrată.

Rezultatul: Importul a rămas principala sursă de alimentare a pieței românești cu tomate, aducând prejudicii și pierderi fermierilor români. 

Se pare că, la nivel guvernamental, în sfârșit s-a înțeles că este nevoie de o opțiune și o decizie mai clare pentru a oferi ” măgarului lui Buridan” posibilitatea unei selecții eficiente între producția internă și import. 

Programul Tomata 2023 vine după ce fermierii locali și-au exprimat nemulțumirea față de sistemul actual, în care mai mulți comercianți se poziționează în concurență față de aceștia, afirmând că marfa este produsă în România, chiar dacă acest lucru nu este adevărat.  

În consecință, la  28 decembrie 2022, Guvernul a aprobat Hotărârea care reglementează programul de susținere a producției de tomate în spații protejate, schema de ajutor de minimis aplicându-se în anul 2023, pentru susținerea producției de tomate în spații protejate cultivate în Ciclul I de producție.      

Cuantumul ajutorului de minimis este de 3.000 euro/1.000 mp/beneficiar . Guvernul României a anunțat că va oferi suma de 3000 de euro fermierilor care se înscriu în programul Tomata 2023 și dețin o suprafață minimă de 1.000 de metri pătrați de solar sau seră. De asemenea, suprafața trebuie să valorifice minim 3 kilograme de roșii pe metru pătrat. Fermierii care vor beneficia de acest ajutor trebuie să obțină dintr-un ciclu de producție 200 de tone de roșii pentru a fi vândute pe piețele locale.  

Noul program 2023 nu arată însă nici capacitatea guvernului de a avea o opțiune clară privind sprijinirea producției interne și nici nu este urmat de o decizie bine fundamentată în ceea ce privește finanțarea și amploarea programului. Astfel, suma afectată prin ajutorul minimis de 3000 euro nu este suficientă pentru a contracara  concurența importurilor și nici nu se asigură posibilitatea reală și aptă de a fi monitorizată de către instituțiile statului a modului cum producția este valorificată prin rețele de distribuție sau centre de prelucrare.

În lipsa unei opțiuni precise și susținute de a stimula corespunzător, financiar și logistic, producția internă aflată în concurență cu importul, România este pe locul 1 în UE la importul de fructe și legume din Turcia. În primele 6 luni din an s-a importat în valoare de 180 de milioane de dolari, dintre care peste 60 milioane reprezintă numai importul de tomate. O creștere cu 42% mai mare față de anii anterior.  

Și totuși, România investește în fiecare an zeci de milioane de euro din bugetul statului pentru a finanțata producția internă de roșii în cadrul Programului Tomata, dar fără o opțiune precisă asupra modului în care producția ar trebui orientată pe sezoane și pe distribuitori, programul nu funcționează, favorizând importul. Motivul, spun legumicultorii, este că Programul Tomata, așa cum este conceput, conduce la o suprasaturare a pieței într-o anumită perioadă, producătorii fiind astfel nevoiți să își vândă producțiile de roșii în pierdere.

Pentru banii  pe care îi dă APIA, foarte mulți oameni încearcă să îi acceseze, pe aceeași perioadă, și atunci apare un exces foarte mare de produs și prețul foarte mic. Trebuie făcut în așa fel încât (Programul Tomata – n.r.) să funcționeze și pe alte perioade, susțin producătorii.

Concluzia: Nu este îndeajuns să ai posibilități de finanțare și programe de dezvoltare . La fel ca în cazul ” măgarului lui Buridan” este necesară o decizie clară și bine fundamentată în funcție de oportunitățile apărute. 

Oportunitatea României este aceea de a avea toate condițiile necesare pentru a deveni un important producător zonal de legume, în cazul de față tomate, dar ceea ce este esențial nu este doar decizia ci , mai ales, calitatea acesteia.

Este evident că Programul Tomata 2023 nu beneficiază de o calitate bine fundamentată a deciziei  atâta timp cât nu sunt bine fundamentate condițiile de sezonalitate și de valorificare a producției.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 461790.36RON
1 ETH = 15639.36RON
1 LTC = 427.51RON
1 XRP = 5.39RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17258.750.38%
BET-BK3217.210.27%
BET-EF926.350.37%
BET-FI60107.07-0.31%
BET-NG1212.390.32%
BET-TR38063.920.38%
BET-TRN36997.670.38%
BET-XT1480.730.27%
BET-XT-TR3210.260.27%
BET-XT-TRN3126.970.27%
BETAeRO924.46-0.17%
BETPlus2553.840.37%
RTL38197.440.40%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel