"Potrivit prevederilor art. 105, 106, 107 și 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, următoarele entități nu au obligația, dar pot opta pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura:
a) persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)—n) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea;
b) institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, până la data de 1 iulie 2025;
c) asociațiile și fundațiile constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024—30 iunie 2025;
d) agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024—30 iunie 2025;
e) operatorii economici nestabiliți în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, în relația comercială B2B sau în relația B2G. Procedura privind exercitarea opțiunii de utilizare, de către operatorii economici nestabiliți în România, a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura este prevăzută la cap. IV.
În situația în care entitățile prevăzute la pct. 1 optează pentru transmiterea facturilor în sistemul național RO e-Factura, acestea sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opțional", se arată în ordinul preşedintelui ANAF.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional și radierea din Registrul RO e-Factura opțional
Opțiunea de utilizare a sistemului național RO e-Factura și solicitarea de înregistrare în Registrul RO e-Factura opțional se exercită prin completarea și transmiterea, de către entitățile prevăzute la pct. 1, a formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional”, având bifată secțiunea III.
Formularul (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/renunțare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional” se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.
Entitatea prevăzută la pct. 1 care a optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura este înscrisă în Registrul RO e-Factura opțional începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului (081) prin care și-a exercitat opțiunea de utilizare a sistemului.
De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura opțional, emitentul dobândește și calitatea de destinatar.
Entitățile prevăzute la pct. 1 pot să renunțe la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional, până la data înscrierii acestora în Registrul RO e-Factura opțional, respectiv până la data de 1 a lunii următoare transmiterii cererii de înregistrare, prin transmiterea unui nou formular (081), având bifată secțiunea IV „Renunțare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional” și completată cu numărul și data înregistrării formularului inițial (081), prin care a fost solicitată înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional.
Entitățile prevăzute la pct. 1 care au renunțat la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional, în termenul prevăzut la alin. (1), nu vor mai fi înscrise în acest registru.
Entitățile prevăzute la pct. 1 sunt radiate din Registrul RO e-Factura opțional, de la data radierii din Registrul contribuabililor/plătitorilor, potrivit legii, se mai arată în document.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.