"Este total trist că un milion de români nu mai contribuie la pilonul II de pensie. Am câteva cifre, simulări despre ce înseamnă această oprire. Din punct de vedere legal ei sunt doar temporar scoşi până în 2028. IT-istul cu pilon II care a oprit 5 ani, până în 2028, va avea o pensie cu 17% mai mică. Este o simulare cu date conservatoare. Lucrătorul în construcţii cu pilonul II oprit pentru 10 ani, pentru că ei îl au deja oprit de ceva ani, va avea o pensie cu aproximativ 30% mai mică. Lucrătorul în agricultură, similar cu cel din industria alimentară, va avea o pensie privată cu aproximativ 23% mai mică. Din păcate acestea sunt pierderi care nu mai revin pentru cei care nu contribuie în această perioadă", a spus Cristian Popa, la evenimentul ce a marcat aniversarea primilor 15 ani de activitate a Pilonului II de pensii private obligatorii în România.
El a declarat că este trist că nu există o discuţie mai amplă despre cum ar trebui să revină la Pilonul II aceste persoane sau să ia o decizie în cunoştinţă de cauză.
La rândul său, Ionuţ Dumitru, profesor universitar, Academia de Studii Economice, a declarat că România are o problemă structurală majoră în piaţa muncii, numărul de contribuabili la buget, în particular la bugetul public de pensii, fiind cel mai mic în cadrul ţărilor UE27 (raportat la bazinul potenţial de forţă de muncă disponibilă).
"Această situaţie face ca rata de dependenţă contributori/beneficiari în sistemul public de pensii (Pilonul I) să fie cea mai nefavorabilă în cadrul UE27, atât din motive demografice, dar şi ca urmare a unor motivaţii fiscale nepotrivite. Cifrele demografice sunt aşteptate să se deterioreze şi mai mult pe termen mediu şi lung, ceea ce face ca suplimentarea pensiei din Pilonul I prin pensii din Pilonii II, III şi cele ocupaţionale să fie o necesitate stringentă pentru România", a explicat Ionuţ Dumitru.
De asemenea, Adrian Codirlaşu, vicepreşedinte CFA România a afirmat că de la înfiinţare, Pilonul II de pensii private a adus valoare contributorilor, generând randament în termeni reali pentru aceştia. Astfel, din calculele CFA Romania, Pilonul II de pensii are o eficienţă pentru contributori de 3 la 1 comparativ cu pilonul de pensii publice (Pilonul I).
"Soluţia pentru asigurarea unui sistem sustenabil de pensii este conversia graduală către un sistem finanţat de pensii (Pilonii II şi III), care este în măsură să asigure atât echitate pentru contributori cât şi randamente real pozitive pentru banii astfel economisiţi de ei", a spus Adrian Codirlaşu.
APAPR a semnalat prima această problemă
Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România a organizat marţi la sediul Băncii Naţionale a României, un eveniment care marchează aniversarea primilor 15 ani de activitate a Pilonului II de pensii private obligatorii în România.
Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) atrage public atenţia asupra unei modificări legislative la proiectul noii Legi a pensiilor, care va exclude definitiv din Pilonul II de pensii private aproape un milion de liber-profesionişti, funcţionari publici şi manageri angajaţi cu contract de mandat.
Potrivit unui comunicat al Asociaţiei, această nouă excludere din Pilonul II s-ar adăuga milionului de salariaţi deja excluşi cu contribuţiile viitoare până în 2028 (construcţii, agricultură, industrie alimentară, IT), adică un impact major asupra stabilităţii Pilonului II de pensii private obligatorii.
"Astfel, în art. 35 alin. (2) din proiectul noii Legi a pensiilor, prevederea în vigoare în prezent (potrivit căreia la Pilonul II contribuie salariaţii şi toţi cei care plătesc CAS) este înlocuită de o prevedere care menţine în sistem doar salariaţii, nu şi pe cei asimilaţi salariaţilor (profesii liberale, contracte de mandat etc.). Modificarea legislativă este aparent minoră - înlocuirea unui 'sau' cu un 'şi' - dar produce efecte dramatice pentru aproape un milion de români ( (PFA, II, IF, DDA etc. - n. r.) şi pentru Pilonul II ca sistem. Modificarea este prezentă doar la alin. (2), care se referă la contribuţia virată Pilonului II, nu şi alin. (1), care se referă la contribuţia virată la bugetul public de pensii", se spune în comunicat.
APAPR face apel public la Ministerul Muncii, Guvern şi Parlamentul României să menţină în proiectul Legii pensiilor prevederea care este în vigoare în prezent (art. 39 alin. (2) din Legea 263/2010), fără să afecteze dreptul românilor de a contribui la Pilonul II de pensii private.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.