Denumite "The Line", cei doi imenşi zgârie-nori cu o înălţime de 500 de metri vor forma centrul acestui oraş de pe ţărmul Mării Roşii, un proiect-far de mai multe sute de miliarde de dolari promovat de Mohammad bin Salman, conducătorul de facto al regatului, care încearcă să diversifice economia acestei ţări bogate în petrol.
Cu taxiurile sale zburătoare şi roboţii lui domestici, oraşul NEOM a făcut să se vorbească foarte mult despre el în presa internaţională după primul anunţ din 2017, chiar dacă mai mulţi arhitecţi şi economişti au pus sub semnul întrebării fezabilitatea proiectului.
Iniţial, NEOM a fost prezentat ca un fel de "Silicon Valley" regional, un centru al biotehnologiei şi internetului, întins pe o suprafaţă de 26.500 de kilometri pătraţi.
În timpul prezentării de luni seară a turnurilor "The Line", prinţul saudit a dezvăluit însă o viziune încă şi mai ambiţioasă, descriind un oraş utopic fără automobile şi considerat "cel mai bun de locuit de pe întreaga planetă".
Ideea este de a regândi viaţa urbană pe o suprafaţă de doar 34 de kilometri pătraţi pentru a răspunde "crizelor de spaţii locuibile şi de mediu", a adăugat prinţul saudit, generând încă o dată anumite păreri sceptice.
"Conceptul a evoluat atât de mult de la crearea sa iniţială, încât este uneori dificil să îi stabileşti direcţia", a comentat Robert Mogielnicki de la Arab Gulf States Institute din Washington.
Boom demografic
Autorităţile saudite au evocat în trecut numărul de 1 milion de locuitori pentru oraşul futurist NEOM.
Prinţul moştenitor a fixat de atunci un prag de 1,2 milioane de locuitori până în 2030 şi de 9 milioane de locuitori la orizontul anului 2045, mizând pe un boom demografic ce ar fi necesar, după părerea lui, pentru a face din Arabia Saudită o putere economică şi o ţară capabilă să rivalizeze cu alte state în toate sectoarele de activitate.
La scară naţională, obiectivul este de a se atinge pragul de 100 de milioane de locuitori în 2040, "aproape 30 de milioane de saudiţi şi 70 de milioane de străini", marcând o creştere considerabilă în raport cu populaţia actuală de 34 de milioane de locuitori, a declarat prinţul Mohammad bin Salman.
"Acesta este şi interesul principal al construirii oraşului NEOM: creşterea capacităţii demografice a Arabiei Saudite (...) Şi, întrucât vom face acest lucru pornind de la zero, de ce ar trebui să copiem oraşele obişnuite?", a adăugat prinţul saudit.
Cu o lăţime de doar 200 de metri, turnurile "The Line" trebuie să combată extinderea urbană necontrolată şi dăunătoare pentru mediul înconjurător, suprapunând locuinţe, şcoli şi parcuri, în conformitate cu modelul "urbanismului cu gravitaţie zero".
Rezidenţii din NEOM vor avea acces la "toate nevoile zilnice" în doar cinci minute de mers pe jos, precum şi la alte facilităţi, precum piste de schi în aer liber şi "un tren de mare viteză, cu un traseu parcurs de la un capăt la altul al oraşului în 20 de minute", potrivit unui comunicat de presă publicat luni.
De asemenea, NEOM va fi guvernat printr-o legislaţie proprie, aflată în curs de elaborare, însă oficialii saudiţi au afirmat deja că nu intenţionează să ridice interdicţia privind consumul de alcool, impusă de mai mulţi ani în acest regat conservator.
Găsirea de fonduri
O altă provocare a proiectului NEOM: respectarea promisiunilor în materie de protejare a mediului într-o ţară care şi-a luat angajamentul - fără să îi convingă pe activiştii ecologişti - de a atinge neutralitatea carbonului până în anul 2060.
Potrivit unui videoclip promoţional ce a fost lansat luni, oraşul va fi complet alimentat cu energie regenerabilă şi va avea "un microclimat temperat pe întreaga durată a anului, cu o ventilaţie naturală".
NEOM este bine poziţionat pentru a beneficia de energie solară şi eoliană, iar acest oraş ar trebui să găzduiască şi cea mai mare uzină de hidrogen verde din lume, a adăugat Torbjorn Soltvedt de la cabinetul de consultanţă Verisk Maplecroft. "Însă fezabilitatea NEOM în întregul său nu este clară, ţinând cont de amploarea şi de costurile fără precedent ale acestui proiect", a adăugat el.
Costul "primei faze" a proiectului, care se va întinde până în 2030, este evaluat la 1.200 de miliarde de riazi saudiţi (circa 319 miliarde de dolari), potrivit prinţului Mohammad bin Salman.
Pe lângă subvenţiile guvernamentale, fondurile ar trebui să provină din sectorul privat şi din listarea la bursă a oraşului NEOM, prevăzută pentru anul 2024.
Finanţarea rămâne o provocare potenţială, deşi contextul actual, marcat de creşterea preţului petrolului, este unul mai favorabil pentru regatul saudit decât cel din primii doi ani ai pandemiei de COVID-19.
De altfel, "finanţarea nu este decât o parte a ecuaţiei", a subliniat Robert Mogielnicki.
"Cererea este mai greu de cumpărat, mai ales când le ceri oamenilor să participe la un experiment despre viaţa şi munca din viitor", a adăugat el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.