Woodside Energy Group, cel mai mare producător independent de gaze din Australia, a anunţat luni că a expediat pentru prima dată spre Europa o navă cu gaze naturale lichefiate (GNL) din zăcământul australian North West Shelf, încărcătura urmând să ajute grupul german Uniper să compenseze livrările pierdute din Rusia, transmite Reuters.
Încărcătura de 75.000 de tone, echivalentul a 100 de milioane de metri cubi de gaze, a fost livrată în 27 noiembrie companiei Uniper Global Commodities SE la terminalul din Maasvlakte, a informat luni Woodside.
Aproape toate gazele naturale lichefiate din Australia sunt exportate în Asia şi foarte rar în America de Sud. În august, în contextul eforturilor Europei de a înlocui gazele importate din Rusia, au început discuţiile privind livrările de GNL din Australia.
"Continuăm să lucrăm la asigurarea livrărilor de gaze atât de necesare Europei din surse de încredere, cum ar fi Australia, şi prin urmare să ajutăm la întărirea siguranţei aprovizionării în timpul crizei declanşate de invadarea Ucrainei de către Rusia", a afirmat directorul diviziei de GNL a Uniper, Andreas Gemballa, într-o declaraţie comună cu Woodside.
Recent, directorul general al Woodside, Meg O'Neill, declara că se aşteaptă ca preţul gazelor naturale lichefiate să rămână ridicat în următorii ani, în urma ajustărilor de pe piaţă provocate de întreruperile în aprovizionare, în contextul sancţiunilor impuse Rusiei după invadarea Ucrainei.
"În urma invaziei, vedem că lumea încearcă să renunţe la hidrocarburile din Rusia, ceea ce înseamnă că cererea de gaze naturale lichefiate din locuri ca Australia este în creştere", a afirmat O'Neill.
"Ne aşteptăm ca preţurile să rămână la un nivel ridicat anul viitor, poate şi în următorii ani, în condiţiile în care lumea încearcă să reechilibreze livrarea şi furnizarea de gaze", a explicat O'Neill.
Piaţa globală a gazelor naturale lichefiate era deja sub presiune înaintea invaziei, din cauza lipsei investiţiilor din ultimii ani, a explicat şeful Woodside.
Vezi şi: Guvernul Ungariei: Plafonarea preţurilor la combustibili depinde de ritmul livrărilor de petrol din Rusia
Ungaria poate menţine după 1 ianuarie plafonarea preţurilor la combustibili doar dacă petrolul din Rusia este livrat fără întreruperi, iar rafinăria Mol din Szazhalombatta funcţionează continuu, a anunţat luni Guvernul de la Budapesta, transmite Reuters. În noiembrie 2021, Executivul stabilea că preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,27 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi. Din cauza problemelor în aprovizionare, în iulie Ungaria a fost nevoită să elimine plafonarea preţului la carburanţi pentru firme.
"Putem menţine această măsură doar dacă livrările de petrol din Rusia sosesc fără întreruperi, iar rafinăria Szazhalombatta funcţionează continuu", a declarat un oficial guvernamental pentru Reuters.
Luna aceasta, Mol a redus temporar livrările de combustibil către unii retaileri, după ce livrările de petrol din Rusia prin conducta Drujba au fost mult sub nivelul normal.
Livrările de petrol către regiunile din Europa Centrală şi de Est printr-o secţiune a conductei Drujba au fost temporar suspendate luna aceasta, după ce o rachetă rusească a lovit o centrală electrică care furniza electricitate pentru o staţie de pompare.
În urma majorării preţului energiei, rata anuală a inflaţiei în Ungaria a atins 21,1% în octombrie, de la 20,1% luna precedentă.
Economiştii intervievaţi de Reuters se aşteaptă ca rata medie a inflaţiei să urce la 15% în 2023, de la un nivel de 14% aşteptat în 2022, creşterea preţurilor urmând să depăşească ţinta Băncii Centrale a Ungariei de 2% - 4% chiar şi în 2024.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.