Prima cale ferată din România a împlinit 165 de ani. Acum este abandonată

Matei Ion |
Data publicării:
Gara Oravița
Gara Oravița

Împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, la data de 20 august, va fi marcată simbolic de Forumul Democratic al Germanilor din judeţul Caraş-Severin şi Asociaţia Germană de Cultură şi Educaţie a Adulţilor din Reşiţa printr-o deplasare la Oraviţa şi la Baziaş, dar şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional, dedicat evenimentului. 

"În urmă cu cinci ani am mai organizat o astfel de acţiune, însă, atunci se mai putea circula cu trenul pe ruta Oraviţa - Iam, printr-o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de cale ferată nu mai circulă niciun tren. De remarcat este faptul că tronsonul Oraviţa - Iam face parte şi astăzi din situl Calea ferată Baziaş - Oraviţa - Anina, clasat ca monument istoric. Pentru că am dorit să marcăm împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea acestui prim tronson, am iniţiat o deplasare cu maşinile în cele două localităţi", a declarat preşedintele Forumului Democratic al Germanilor Caraş-Severin, Erwin Josef Ţigla. 

În plus, cei 165 de ani vor fi marcaţi şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu acelaşi prilej, a fost confecţionată o ştampilă filatelică ocazională, care va fi folosită în cadrul Oficiului Poştal din Oraviţa, pe data de 20 august. Această ştampilă a fost aprobată de Federaţia Filatelică Română şi de către Poşta Română pentru a fi folosită la întreaga corespondenţă ce va fi trimisă marţi din Oraviţa. 

Cel dintâi traseu feroviar din ţară este Oraviţa - Iam - Iasenova - Vracevgai - Baziaş, inaugurat pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători, la 1 noiembrie 1856, o investiţie de cinci milioane de florini, considerată de istorici a fi şi cea mai veche din sud-estul Europei. 

Germania reface căile ferate. Plătește prea mult pentru întârzieri

"În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunţa că traseul spre Baziaş, din Lişava la Oraviţa şi de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach şi arhitectul inginer Maniel. După locomotivă şi tender, se află o platformă descoperită, unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer şi Hocheder, von Gränzenstein şi von Berg, directorul Direcţiei Montanistice Bănăţene, Friedrich Reitz", precizează istoricul Ionel Bota. 

În anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă şi pentru persoane, tronsonul care unea localităţile Oraviţa şi Baziaş prin Răcăşdia - Iam - Iasenova - Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. 

Ionel Bota arată că după platforma cu oficialităţile au fost legate, în vederea probei rezistenţei şi randamentului, opt vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure, iar celelalte cinci, cu cărbune de la Anina. Trenul a plecat din Lişava la ora 7,00 dimineaţa, dar platforma a fost ataşată în gara Oraviţa, de unde, după slujba de sfinţire, garnitura a plecat la ora 8,00 şi a ajuns la ora 14,00 în Baziaş, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența 0.0010
Zi precendentă 4.9749
USD
Azi 4.8284
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.8284
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.8284 RON
GBP flag1 GBP = 5.8939 RON
CHF flag1 CHF = 5.2980 RON
AUD flag1 AUD = 2.9955 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3512 RON
HUF flag1 HUF = 0.0120 RON
JPY flag1 JPY = 0.0310 RON
NOK flag1 NOK = 0.4242 RON
SEK flag1 SEK = 0.4329 RON
XAU flag1 XAU = 419.8038 RON
Monede Crypto
1 BTC = 505879.58RON
1 ETH = 16429.93RON
1 LTC = 594.23RON
1 XRP = 15.17RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET16927.96-0.51%
BET-BK3177.08-0.52%
BET-EF918.80-0.43%
BET-FI63133.33-0.10%
BET-NG1227.02-0.12%
BET-TR37328.97-0.51%
BET-TRN36283.70-0.51%
BET-XT1462.93-0.47%
BET-XT-TR3171.25-0.47%
BET-XT-TRN3089.00-0.47%
BETAeRO879.90-0.73%
BETPlus2500.95-0.53%
RTL37682.56-0.48%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...

Adrian Negrescu

Verdict nemilos. Adrian Negrescu: Românii vor reveni la covrigi, ca în anii 1990

Analistul financiar Adrian Negrescu schițează...

Comunicate de presa

Foto: pexels.com
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
La bursă / FOTO: Freepik

Analiza Freedom24: Ce companii s-ar putea lista la bursă în 2025

Analiștii de la Freedom24, platforma de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel