"Tendințele pe termen mediu și lung din piețele externe indică o perioadă de cel puțin 2 ani de prețuri semnificativ mai mari decât cele dinainte de 2021. Contextul geopolitic European, cumulat cu măsurile de decarbonizare și de schimbare a modelului piețelor energetice creează un context nou, cu care va trebui să ne obișnuim. În acest sens, vor trebui implementate o serie de măsuri tranzitorii pentru ca funcționalitatea sistemului să fie menținută, pe o perioadă delimitată în prima fază, pentru a se putea analiza posibile variante de model de piață pe termen mediu și lung", explică Dumitru Chisăliţă în analiza sa.
Ce măsuri propune Dumitru Chisăliţă:
Măsuri concrete aplicabile de la 01.04.2022
"Orice măsurp aplicată va trebui sa fie durabilă – respectiv să nu fie dependentă de prețul din piață, acesta fiind un element conjunctural.
În acest sens, propunem o serie de măsuri care sunt menite să reducă costul către clientul final, dar să nu intervină în mecanismele de auto-reglare a pieței concurențiale.
- Reducerea TVA-ului la gaze naturale și energie electrică pe termen scurt la 0% saui pe termen lung la 4-5%, aplicabil clienților casnici și non-casnici
Aceasta este cea mai simplă măsură aplicabilă, care reduce direct costul către clientul final și elimină posibilele redundanțe (cu compensări/plafonări etc.) fiscale.
- Eliminarea contribuțiilor Certificatelor Verzi și a componentei de cogenerare din facturile clienților finali casnici și non-casnici (cu compensarea directă din bugetul de stat, a sectoarelor subvenționate prin aceste tarife).
- O altă măsură care se poate evalua simplu, cuantumul acestor „taxe” fiind liniar aplicate, și vizează o schemă de compensare deja învechită și cu aplicabilitate limitată.
- Eliminarea accizei la energie electrica pentru clientii casnici si non-casnici; respectiv doar pentru clientii non-casnici la gaze naturale.
Măsura este similară punctelor 1 și 2, și cuantificarea acesteia este iarăși simplă.
Compensare tarifelor de distribuție – doar pentru consumatori casnici – pentru energie electrică și gaze naturale, direct din bugetul statului. Măsuri speciale pentru en-gros-iști (revânzare la furnizori, traderi ți import/export):Recunoașterea unei marje de profit maximal de 6,9% din cifra de afaceri (similar cu profitul reglementat al Operatorului de Distribuție / Operatorului Sistemului de Transport, fără indexare la inflație). Marja de profit care depășește pragul de 6,9% din Cifra de Afaceri, începând cu 01.04.2022 să fie supra-impozitată cu 90%. Această marjă poate fi impusă prin condițiile de licențiere ca furnizor/Marcare la piață: pentru evitarea oricarui abuz/mascare de profituri, toate tranzacțiile transfrontaliere (import / export swap / backhaul energie / gaze naturale) vor fi evaluate la nivelul pieței locale la momentul încheierii tranzanzacției. Orice profit va fi evaluat la nivelul pieței dacă se constată o abatere mai mare de +/-10% față de nivelul pieței din ziua respectivă pentru produsul respectiv sau ultima tranzacție comparabilă.
Citeşte şi: Problemă cu schimbarea contractului de energie în 2022. Chisăliţă: Furnizorul poate cere DESPĂGUBIRI
De exemplu: un operator care are achiziția de energie electrică la 250 lei/MWh pentru Q2 2022, vinde energia electrică la 300 lei/ MWh către un operator extern, nivelul pieței pentru tranzacția respectivă, la momentul încheierii tranzacției este 800 lei/MWh, tranzacția va fi evaluată ca și supraimpozitare la nivelul pieței, nu la nivelul tranzacției încheiate, adică aplicare supraimpozitare la diferența între 800 lei/MWh piață și 250 lei/MWh achiziție. Marcarea la piață este o metodă dinamică de păstrare a unei referințe cursive și de a semnaliza situațiile în care unii operatori vor să eludeze mecanismele de control.
- Standardizarea formei contractului-cadru pentru consumatorii casnici. Stabilirea unor contracte-cadru cu clauze standard pentru toți furnizorii, cu o anexă în care să fie detaliate clauzele specifice contractuale ale fiecărui furnizor, respectiv preț / termen de plata / garantii / dezechilibre / flexibilitate, restul clauzelor nefiind negociabile. Standardizarea ofertei și facturii.
Aceasta este o modificare foarte importantă, pentru ca elimina posibilitatea oricărui abuz contractual generat de furnizori față de consumatorii casnici.
- Exceptarea de la prevederile supra-impozitării a oricăror investiții ale furnizorilor / traderilor / producătorilor în stocarea de energie electrică / gaze naturale sau noi facilități de producție energie electrică.
- Supraimpozitarea (conform OUG 3/2022 a producătorilor) aplicată într-un mod absolut, blochează orice investiție a unui furnizor / trader. Asemenea investiții intră la amortizări, nu pe cheltuieli de exercițiu financiar, deci fără o excepție acestea nu ar mai putea fi făcute fără pierderi semnificative pentru investitor", explică Dumitru Chisăliţă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.