Una dintre principalele discuții a vizat eficiența deciziei Guvernului de a prelungi plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază. Deși poate părea o măsură eficientă, această a fost luată într-un mod haotic, fără stabili o strategie, iar ulterior a provocat dezechilibre pentru mediul privat, este de părere Adian Negrescu:
”Realitatea arată că autoritățile nu au niciun fel de strategie de modul în care se formează prețurile în magazinele alimentare, iau măsuri de pe o zi pe alta. Această măsură a plafonării adaosului comercial este o frecție la un picior de lemn, nu rezolvă problema prețurilor din magazine și nu rezolvă problema stimulării producției locale de produse alimentare. Datele de la INS au arătat că până la urmă prețurile au continuat să crească în toată această perioadă cât a fost această plafonare și că, per ansamblu, oamenii au plătit mai mult decât plăteau cu o lună în urmă.”
Această prelungire a măsurii, din punctul meu de vedere, este ilogică, pentru că dacă într-adevăr își doreau să le ofere oamenilor prețuri mai mici, trebuiau să o prelungească până de Paște. În plus, astfel de măsuri nu își au locul în măsura în care jucătorii din piață ar trebui să concureze între ei. Noi, dacă introducem acest tip de mercurial, ca pe vremea lui Ceaușescu, la prețul produselor de bază, s-ar putea ca toate magazinele să își alinieze prețurile, ceea ce nu mai este economie de piață. Nu cred că există un patron de hipermarket care să fie inconștient și să crească prețurile știind că puterea de cumpărare în România a scăzut semnificativ.”
Totodată, analistul economic Adrian Negrescu, susține că oamenii nu s-ar mai fi confruntat cu astfel de dificultăți în care sunt anunțate reduceri ale alimentelor iar, la raft, acestea să fie mai scumpe dacă ar fi fost altfel gândit acest stimulent.
”Deja s-a ajuns la un nivel aproape insuportabil pentru majoritatea populației. Trebuia creat un mecanism de intervenție punctuală atunci când există probleme de stocuri sau există niște creșteri speculative, cum era în pandemie cu prețul uleiului, atunci se putea interveni în piață. Nu înțeleg de ce nu am luat din exemplul celorlalte țări, Portugalia a redus la zero TVA-ul la produsele alimentare de bază, au umblat pe zona fiscală pentru a reduce prețurile la clientul final. Măsura luată de statul român a stimulat importurile de produse alimentare de bază iar toată lumea s-a dus către alimentele ieftine și din păcate producția locală nu asigură necesarul pentru marile magazine, motiv pentru care mulți dintre acești retaileri au fost nevoiți să aducă din străinătate ca să aibă cu ce să acopere cererea.”
Urmăriți aici interviul în integralitate:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.