Prețul petrolului a urcat considerabil, carburanții nu s-au scumpit

Simona Haiduc |
Data publicării:
Carburanți
Carburanți

Prețul petrolului s-a menținut, miercuri dimineață, la valori apropiate de maximele ultimelor zece luni, o creștere care nu s-a reflectat, deocamdată, și în prețul carburanților. 

Miercuri, puțin după ora 08:00, barilul de petrol Brent cu livrare în noiembrie se tranzacționa la 89,85 dolari, în scădere cu 0,22%, după ce marți seară a urcat cu 1,16%, depășind pragul de 90 de dolari, la 90,04 dolari, cel mai ridicat nivel de la jumătatea lunii noiembrie 2022. În ceea ce privește țițeiul american marca West Texas Intermediate (WTI), cu scadența în octombrie, el a fost cotat la 86,54 dolari, în scădere cu 0,17%, după ce în seara precedentă urcase cu 1,26%, până la 86,69 dolari, tot cel mai ridicat nivel din ultimele aproape zece luni...

Marți, Arabia Saudită s-a angajat să mențină reducerea producției cu un milion de barili pe zi (bpd) până la sfârșitul lunii decembrie, măsură în vigoare deja din luna iulie. Ministerul Energiei a precizt, totuși, că această strategie va fi "revizuită lunar", lăsându-și libertatea de a crește sau de a reduce obiectivul de aproximativ nouă milioane de barili pe zi. În același timp, Rusia a promis că nu va livra pe piață 300.000 de barili pe zi în ultimele trei luni ale anului, după ce și-a redus volumele cu 500.000 de barili pe zi în august și cu 300.000 în septembrie.

Deficit pe piețe

"Fundamentele erau puternice înainte de acest lucru, dar acesta este un punct de cotitură", a comentat Phil Flynn de la Price Futures Group. "Arată că OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol) și Rusia sunt hotărâte să își reducă oferta și să arate că domină piața mondială". Experții de la Rystad prognozează acum un deficit de 2,7 milioane de barili pe zi în ceea ce privește oferta față de cerere în ultimul trimestru al anului.

Măsurile drastice luate de saudiți și de ruși au un impact cu atât mai mare asupra pieței, cu cât niciun mare producător nu pare să fie în măsură să compenseze total sau parțial acest deficit. În Statele Unite, numărul de sonde în producție a atins cel mai scăzut nivel din ultimele 19 luni, iar industria adoptă o abordare prudentă, în special în sectorul petrolului de șist.

Pentru orice eventualitate

"Marea întrebare este dacă saudiții sunt îngrijorați de cerere" în trimestrul al patrulea, "în special în China, în măsura în care iau măsuri preventive", s-a întrebat Jorge Leon de la Rystad. Dar pentru Phil Flynn, "nu cererea este problema. Ea rămâne la niveluri record", în ciuda indicatorilor de activitate slabi observați recent în Europa și China, în timp ce economia americană încetinește ușor.

Faptul că piața se află într-o situație de "backwardation" accentuată, adică cu prețuri mult mai mari pentru o livrare viitoare decât pentru un termen limită în decembrie sau ianuarie, ilustrează clar dezechilibrul actual, a subliniat Phil Flynn. "Există nervozitate, alimentată de teama că oferta nu va fi suficientă peste câteva luni", a insistat analistul. "Oamenii cumpără acum pentru a se aproviziona.

Benzina și motorina

Între timp, prețurile la benzină și motorină au rămas, practic, neschimbate de aproape o săptămână, un fenomen oarecum nefiresc în condițiile unei piețe a petrolului extrem de activă și înscrisă pe un trend ascendent pe termen mediu. Posibil să fie vorba despre liniștea dinaintea unei viitoare furtuni, cu creșteri importante de prețuri. Totuși, nu trebuie uitat că scumpirea combustibililor din ultima cel puțin o lună și jumătate a fost determinată și de sezonul concediilor, care s-a încheiat. Oamenii au revenit din vacanțe, nu se mai circulă atât de mult și, implicit, cererea pentru benzină și motorină s-a redus. Privind lucrurile din această perspectivă, nu se poate spune decât că a fost vorba despre o creștere conjuncturală. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9761
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9759
USD
Azi 4.7849
Diferența 0.0006
Zi precendentă 4.7843
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9761 RON
USD flag1 USD = 4.7849 RON
GBP flag1 GBP = 5.9466 RON
CHF flag1 CHF = 5.2707 RON
AUD flag1 AUD = 2.9790 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3203 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0310 RON
NOK flag1 NOK = 0.4231 RON
SEK flag1 SEK = 0.4340 RON
XAU flag1 XAU = 427.4000 RON
Monede Crypto
1 BTC = 498026.12RON
1 ETH = 15473.84RON
1 LTC = 603.23RON
1 XRP = 14.79RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17013.030.05%
BET-BK3193.06-0.02%
BET-EF924.14-0.03%
BET-FI62958.960.93%
BET-NG1228.45-0.03%
BET-TR37516.560.05%
BET-TRN36466.020.05%
BET-XT1467.600.10%
BET-XT-TR3181.400.10%
BET-XT-TRN3098.890.10%
BETAeRO885.200.27%
BETPlus2513.370.03%
RTL37916.880.08%

Opinii

Profesorul de economie Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel