Iată ce prevede ordonanţa privind unele măsuri în vederea protejării consumatorului final în ceea ce privește utilizarea materialelor lemnoase și a produselor derivate din lemn, pentru încălzirea locuinței în sezonul rece:
În contextul crizei energetice pe care o traversează Europa, precum și a perspectivelor pe termen scurt şi mediu, se constată o serie de creșteri artificiale ale prețurilor la lemnul de foc şi a produselor derivate pentru încălzire.
În România, peste 3 milioane de gospodării se încălzesc cu lemn de foc sau cu produse derivate din lemn, în contextul în care în mediul rural, numărul de gospodării în care se utilizează lemnul de foc drept mijloc de încălzire este de peste 2,5 milioane de gospodării şi constituie 85,00% din gospodăriile înregistrate în mediul rural, gospodării din mediul rural cu venituri sub media națională.
Având în vedere faptul că încălzirea pentru populaţie reprezintă o necesitate de viaţă, se impune instituirea unor măsuri de protecție socială în considerarea necesității asigurării garanției respectării dreptului la viață raportat la faptul că încălzirea pentru populaţie, respectiv atunci când categorii întregi de cetăţeni riscă să fie afectate de creşteri de preţ nejustificate, în situaţii speciale şi pe perioade limitate de timp, statul are datoria și obligația să intervină şi să blocheze posibilitatea apariţiei unor astfel de situaţii.
De asemenea, ținând cont de decalajul înregistrat între veniturile populației față de media înregistrată în UE și având în vedere că acestea se situează sub media înregistrată în UE, nivelul de trai ajustat după prețurile practicate local, este de 72%, față de media UE.
Totodată, trebuie avut în vedere că pentru administratorii/deținătorii de fond forestier, producătorii de lemn de foc/masă lemnoasă cu destinația lemn de foc, produsul este unul secundar, iar costurile de producție constau în fracția aferentă de costuri legate de serviciile silvice din anul de producție și de costurile de recoltare. Acestea nu sunt semnificative și permit acestora să comercializeze lemnul de foc/masă lemnoasă cu destinația lemn de foc cu prețuri cuprinse între 60 lei/mc și 543 lei/mc. Însă în prezent, în rețelele de bricolaj/revânzători au fost înregistrate prețuri care depășesc 700 lei/mc.
Luând în considerare beneficiul public generat de asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi crearea cadrului legal necesar pentru ca operatorii economici din domeniul comercializării masei lemnoase să fie descurajaţi a apela la practici incorecte,
Ținând cont că este imperios necesară asigurarea unei discipline riguroase a comercializării lemnului de foc şi a produselor derivate pentru încălzire şi a unui înalt nivel de protecţie a cetăţenilor în calitatea lor de consumatori finali,
În considerarea faptului că elementele mai sus menționate vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență:
Art. 1 - (1) Prețurile finale facturate se plafonează la maxim 500 lei/mc cu TVA inclus pentru următoarele sortimente de materiale lemnoase, necesare pentru încălzire în sezonul rece:
a) lemn de foc;
b) resturi de lemn;
c) tocătură provenită din lemn;
d) rumeguș.
(2) - Prețurile finale facturate se plafonează la următoarele produse, după cum urmează:
a) brichete din lemn maxim 1500 lei/tonă cu TVA inclus;
b) pelete din lemn maxim 2000 lei/tonă cu TVA inclus.
(3) - Prevederile alin.(1) și (2) se aplică consumatorilor finali, respectiv persoanelor fizice și următoarelor entități: unităților de învățământ publice și private, furnizorilor de servicii sociale, unităților de interes local, unităților de cult și unităților administrativ-teritoriale, precum și unităților din subordinea acestora.
Art.2 - Măsurile prevăzute la art.1 alin. (1) și alin. (2) se aplică până la data de 31 martie 2023.
Art. 3.- (1) Constituie contravenție nerespectarea prevederilor art. 1 și se sancționează cu amendă de la
3.000-5.000 lei.
(2) Constatarea și sancționarea contravenției prevăzută la alin. (1) se realizează de către agenții constatatori prevăzuți la art. 24 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr.171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările și completările ulterioare și de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în conformitate cu prevederile art.3 din Hotărârea Guvernului nr.700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, în acord cu atribuțiile și domeniul de competență al fiecărei instituții.
(3) Dispozițiile prevederilor alin.(1) intră în vigoare la 10 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4 - Toate contractele încheiate, precum și cele pentru care au fost demarate procedurile de achiziție publică anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se vor derula în conformitate cu prevederile legale de la data încheierii, respectiv demarării procedurii de achiziție publică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.