”Există mai multe scenarii, în condițiile în care la 1 aprilie ne vom retrezi într-o piață liberalizată. Un scenariu optimist care, din păcate, devine pe zi ce trece devine tot mai puțin probabil. Este vorba de a pregăti această liberalizare”, a spus Dumitru Chisăliță.
Reacții nefavorabile și potențiale tensiuni
El a explicat ce acest lucru presupune pregătirea consumatorilor, cărora trebuie să li se aducă aminte că vine liberalizarea. În caz contrar, a continuat expertul în energie, oamenii ”se vor trezi cu niște contracte care vor intra în vigoare la 1 aprilie, dar își vor da seama de aceste contracte două-trei luni mai târziu, când vor primi facturile. Este probabil că acele contracte nu vor fi satisfăcătoare, va urma, probabil, un șir de reacții nefavorabile și potențiale tensiuni în societate. Ca atare, oamenii trebuie să știe: ne găsim în această situație, căutăm care sunt pașii următori, alternativele”, a explicat președintele Asociației Energia Inteligentă.
Să nu ajungă la faliment
În ceea ce-i privește pe furnizori, a continuat el, când nu mai există un preț plafonat, ei trebuie să achiziționeze diferite servicii. Cu alte cuvinte, ei trebuie să facă alte calcule, ”ținând cont de costurile până la care se pot întinde, astfel încât să nu ajungă într-o situație falimentară sau într-o imposibilitate de plată”, a spus interlocutorul jurnalistului Mihai Ciobanu.
Și autoritățile trebuie să se pregătească
Același lucru și pentru autorități, fiind vorba, în aceste caz despre cele trei structuri de resort, respectiv ANRE, ANPC și Consiliul Concurenței, care, din păcate nu au excelat nici la prima liberalizare a pieței de gaze și energie, iar acum ”mi se par și super-atrofiate ca abordare. Și ele ar trebui să se pregătească, să vină cu niște reacții, să vină cu niște elemente de control, de pre-control pentru niște potențiale situații pe care și le imaginează, să le blocheze, să prevină derapaje care ar putea să apară”, a adăugat Dumitru Chisăliță.
Amintind că, în memorandumul încheiat de România cu Banca Mondială și Uniunea Europeană era prevăzută, în anexa 3 înființarea unei entități de soluționare alternativă a litigiilor, președintele AIE a precizat că nici acum nu există o altfel de entitate. ”Mascăm sub diverse denumiri că face ANPC-ul, că face ANRE-ul. Dar de fapt, nici una dintre aceste entități nu are competențele necesare rezolvării litigiilor. Care este pericolul? Același care a existat și în 2021-2022. În momentul în care un consumator are o problemă, singura lui rezolvare este în instanță, dar noi nu putem duce, pentru cinci lei, 10 lei, 50 de lei, în instanță. Prin urmare, avem nevoie de o astfel de entitate, care să însemne un ghișeu la care când sună consumatorul să nu se trezească doar că un furnizor a primit o amendă”. Pentru că, a continuat expertul, pe consumator nu îl încălzește cu nimic faptul că un consumator a fost amendat. ”Pe consumator îl interesează să-și rezolve problema. Noi nu avem o astfel de entitate”, a subliniat Dumitru Chisăliță
Aflați ce se va întâmpla în cazul menținerii plafoanelor de preț la gaze și energie:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.