Într-adevăr, prețurile la benzină și motorină s-au menținut pe un trend descendent aproape pe tot parcursul săptămânii, ignorând, practic, fluctuațiile de pe piața mondială a petrolului.
O piață care a avut, în ultimele zile, o evoluție sinusoidală, cu suișuri bruște și coborâșuri mai lente, fără însă a depăși valori menite să antreneze mișcări semnificative pe piața carburanților. Dacă la începutul săptămânii, petrolul a avut o tentativă de creștere puternică, trecând de pragul de 80 de dolari/baril, situația s-a calmat ulterior, pe măsura publicării diferite date economice și financiare.
Iar în această dimineață, prețurile petrolului au rămas stabile la începutul tranzacțiilor de vineri, deoarece investitorii au cântărit îngrijorările privind oferta din Orientul Mijlociu față de semnele de diminuare a cererii.
Contractele futures la petrolul marca Brent cu livrare în octombrie expiră vineri și au rămas neschimbate. Contractul cel mai activ tranzacționat pentru noiembrie a pierdut 0,09%, ajungând la 78,75 dolari/baril. Contractele futures la țițeiul american West Texas Intermediate au scăzut cu 0,14%, până la 75,80 dolari/baril.
Ambele contracte au crescut cu mai mult de un dolar joi din cauza preocupărilor legate de aprovizionarea cu petrol. Iar asta pentru că mai mult de jumătate din producția de petrol a Libiei, în jur de 700.000 de barili pe zi (bpd), a fost offline joi, iar exporturile au fost oprite în mai multe porturi în urma unui impas între facțiunile politice rivale.
Pierderile de producție din Libia ar putea ajunge între 900.000 și 1 milion de bpd și ar putea dura câteva săptămâni, potrivit firmei de consultanță Rapidan Energy Group.
Între timp, oferta irakiană ar urma, la rândul ei, să scadă după ce producția țării a depășit cota convenită cu OPEC+, a declarat pentru Reuters o sursă din interiorul sectorului. Irakul intenționează să reducă producția de petrol cu 3,85 până la 3,9 milioane bpd luna viitoare.
Cu toate acestea, prețurile petrolului au rămas pe drumul cel bun pentru a doua lună de scădere. „Piața este marcată de tot felul de temeri, dar poate cea mai intensă neliniște este determinată de perspectivele pe termen mediu”, au explicat analiștii de la ANZ.
În concluzie, „părerea noastră este că OPEC nu va avea altă soluție decât să amâne decizia de eliminare a reducerilor voluntare de producție dacă dorește prețuri mai mari”, au adăugat experții de la ANZ.
Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și aliații săi, cunoscuți împreună ca OPEC+, urmează să renunțe treptat la reducerile voluntare de producție de 2,2 milioane de barili pe zi, introduse pe o perioadă de un an, mai exact din octombrie 2024 până în septembrie 2025.
Iată care sunt, în acest context, prețurile oferite de benzinăriile din București pentru astăzi, 30 august 2024.
BENZINA STANDARD
Cel mai mic preț: 7,14 lei/litru, cu patru bani mai puțin față de prețul din prima zi lucrătoare a săptămânii (Petrom, str. Dr. Herescu Petre, nr. 2A)
Cel mai mare preț: 7,33 lei/litru, în scădere tot cu patru bani comparativ cu ziua de luni (patru stații Rompetrol, inclusiv cea de pe Șos. Pipera-Tunari 1A, patru benzinării OMV și mai multe stații MOL)
BENZINA SUPERIOARĂ
Cel mai mic preț: 7,10 lei/litru, diferența față de luni fiind tot de patru bani în minus (Petrom, str. Dr Herescu Petre nr. 2A)
Cel mai mare preț: 8,03 lei/litru, mai ieftină cu tre bani (patru benzinării MOL, două situate pe Șos. Colentina la numerele 258 și 374, precum și cea de pe Șos Fundeni 161)
MOTORINA STANDARD
Cel mai mic preț: 7,15 lei/litru (Petrom, str. Dr. Herescu Petre nr. 2A)
Cel mai mare preț: 7,29 lei/litru (patru stații Rompetrol și numeroase dintre stațiile MOL din București)
MOTORINA SUPERIOARĂ
Cel mai mic preț: 7,56 lei/litru (Petrom, str. Dr Herescu Petre nr. 2A)
Cel mai mare preț: 7,85 lei/litru (doar două benzinării MOL, ambele situate pe Șos Colentina).
Într-un fel de concluzie trebuie spus că această ieftinire este mai lentă comparativ cu alte perioade în care prețul carburanților a scăzut în România. Dacă în alte cazuri diferența chiar și de la o zi la alta ajungea chiar și la 6-7 bani/litru, acum ea este de numai patru bani la benzină și de 1-2 bani la motorină. Ce ar putea însemna acest lucru? Că se pregătește terenul pentru o creștere a prețurilor pe termen mediu. Este adevărat că totul depinde de evoluția petrolului, supus, la rândul lui, nu doar efectelor datelor economice și sociale, dar și informațiilor de natură geopolitică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.