Președintele Stellantis, John Elkann, nu a intervenit mai devreme pentru a calma lucrurile, a ieșit luni cu un comunicat în care a respins categoric existența unor planuri de fuziune cu alt producător, proiecte despre care scrisese presa italiană, potrivit căreia Franța ar analiza o apropiere cu Renault.
De la ce a pornit totul?
"Nu există niciun plan de fuziune a Stellantis cu vreun alt producător", a insitat Elkann într-un comunicat, adăugând că grupul se concentrează pe executarea planului său de afaceri pe termen lung. Între timp, acțiunile Renault au crescut la bursă, cele ale Stellantis au scăzut. Iar totul a pornit de cele câteva propoziții rostite, pe 1 februarie, de directorul executiv al Stellantis, Carlos Tavares.
În industria auto lumea se inflamează rapid. De exemplu, declarațiile făcute de Tavares pentru Bloomberg au aprins spirile. Ce a spus, de fapt, Tavares? Reluând refrenul său favorit despre darwinism și despre noțiunea că cel mai puternic îl devorează pe cel mai slab, șeful Stellantis le-a spus jurnaliștilor de la celebra agenție americană că "atâta timp cât vedeți cifrele la un nivel potrivit, puteți trage concluzia că sunt pregătit pentru orice fel de consolidare".
Ca un foc de paie
A fost suficient pentru a crea o agitație care s-a răspândit ca un foc de paie. Iar speculațiile sunt numeroase în sălile de tranzacționare, atât în rândul jurnaliștilor de specialitate, cât și al analiștilor. Astfel, galaxia celor 14 mărci ar putea crește și mai mult, absorbind Renault, General Motors și Ford. Și acesta este doar începutul.
Dar chiar ar fi posibil așa ceva? Nicidecum. Pentru simplu motiv că ar intra în joc structurile antimonopol. Dominație, cvasi-monopol: acestea sunt cuvintele-cheie care trag semnale de alarmă la Bruxelles. Nu trebuie uitată sbaterea care a cuprins UE când a fost vorba despre fuziunea Alstom - Siemens în urmă cu câțiva ani. Și este mai mult ca sigur că nimeni nu-și dorește un nou episod de acest gen cu Stellantis - Renault în următorii ani.
Imposibil de acceptat
Lucru valabil și pentru o eventuală preluare a Ford sau General Motors, altă posibilă tranzacție. Și în acest caz, ipoteza se bazează pe o comparație de cifre: din 2023, Stellantis, cu mărcile sale americane (Dodge, Ram, Jeep și Chrysler) este mai bine evaluată pe Wall Street decât concurenții lui. Ceea ce nu înseamnă că Stellantis are capacitatea vreuna dintre ele. Întrebat de Bloomberg, omul de afaceri a răspuns că "totul va depinde de situație și că ar trebui să se facă într-un mod prietenos".
Și în acest caz, autoritățile americane din domeniul concurenței, mai feroce decât cele europene, nu ar vedea cu ochi buni apariția unui astfel de monopol cvasi-total al industriei auto americane, unde singurul concurent rămas ar fi Tesla.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.