Premierul portughez Antonio Costa a îndemnat Banca Centrală Europeană (BCE) să fie prudentă în ceea ce privește creșterea ratelor dobânzilor pornind de la niveluri anormal de scăzute, deși nu se așteaptă la o creștere dramatică a creditelor neperformante ale gospodăriilor din țara sa.
BCE și-a redus sprijinul de politică monetară în ultimul an și a majorat dobânzile cu un total de 125 de puncte de bază la ultimele două ședințe, cel mai rapid ritm de înăsprire de până acum.
Costa a declarat că "înțelege logica normalizării politicii monetare". "(Dar) cred că BCE, în toată independența sa, ar trebui să fie atentă la creșterea ratelor dobânzilor pentru a controla inflația", a declarat el reporterilor.
BCE are ca obiectiv o inflație de 2% pe termen mediu, însă rata inflației în zona euro a fost de 10% luna trecută.
Costa a declarat că BCE ar trebui să țină cont de faptul că "inflația nu este atât de mult rezultatul creșterii masei monetare și a veniturilor oamenilor".
El a spus că inflația s-a datorat mai mult șocurilor de aprovizionare, cum ar fi războiul dintre Rusia și Ucraina, care "a exacerbat perturbarea lanțurilor de aprovizionare, care era deja prezentă în perioada post-pandemică, și a creat o criză energetică".
Costa a declarat că gospodăriile cu credite ipotecare cu rată variabilă, care reprezintă peste 90% din totalul de 1,4 milioane de credite imobiliare din țară, "trebuie să fie conștiente că ratele dobânzilor au o tendință de creștere".
Dar el nu este prea îngrijorat, observând că o creștere așteptată a creditelor neperformante (NPL) în timpul pandemiei nu s-a materializat.
Băncile portugheze sunt încă marcate de o criză a datoriilor și de o creștere a creditelor neperformante după recesiunea din 2010-2013. De atunci, acestea au redus creditele neperformante la un total de 11,4 miliarde de euro (11,3 miliarde de dolari) în iunie 2022, de la un vârf de 50 de miliarde de euro în iunie 2016, potrivit celor mai recente date ale Băncii Portugaliei.
Rata NPL a băncilor portugheze a fost de 3,4% din totalul creditelor în iunie, în scădere de la 17,9% la jumătatea anului 2016, dar peste media europeană de 1,95%.
Citește și Trenul de mare viteză al Portugaliei: De la Lisabona, la Porto în doar 75 de minute
Este vorba de un "proiect strategic pentru viitorul țării" care va promova "autonomia" și "competitivitatea", a explicat premierul Antonio Costa într-o conferință de presă la Porto. Această legătură feroviară ar trebui, de asemenea, să conecteze în cele din urmă Porto și Vigo, în nord-vestul Spaniei. Această legătură cu Spania va fi "primul pas spre integrarea în rețeaua iberică de mare viteză", a declarat Antonio Costa.
Trei etape
Linia va fi construită în trei etape. Lucrările din prima fază, între Porto și Soure, în apropiere de Coimbra (centru), ar trebui să înceapă în 2024, în timp ce secțiunea finală de aproximativ 40 de kilometri la nord de Lisabona este planificată pentru după 2030. Pentru prima fază a construcției, investiția este "de ordinul a 2,9 miliarde de euro", dintre care aproximativ "un miliard de euro din fonduri comunitare", a precizat Carlos Fernandes, membru al consiliului de administrație al Infraestruturas de Portugal (IP), administratorul public al rețelelor feroviare și rutiere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.