Premierul Nicolae Ciucă a declarat că, din analiza efectuată la nivelul Guvernului, la sfârşitul anului inflaţia pe 2022 nu va depăşi 13%.
" Datele legate de inflaţie pentru luna noiembrie sunt cele pe care dumneavoastră le-aţi menţionat, a ajuns la aproape 17%, în comparaţie cu luna noiembrie din anul 2021. Deci, putem spune că inflaţia în anul 2021, în luna noiembrie, a fost mult mai mică în comparaţie cu celelalte luni din anul trecut, iar în analiza pe care am făcut-o atunci când am primit aceste cifre a rezultat foarte clar că la sfârşitul anului inflaţia pe 2022 nu va depăşi 13%. Este doar un procent, o cifră de comparaţie între inflaţia pe luna noiembrie 2022, comparativ cu luna noiembrie 2021", a declarat Nicoale Ciucă, joi seară, într-o conferinţă de presă la Ambasada României la Paris.
Întrebat dacă se aşteaptă la o scădere a preţurilor în lunile februarie-martie ale anului viitor, premierul a spus: "Am discutat cu specialiştii de la Ministerul de Finanţe, am discutat cu specialiştii de la Banca Naţională şi am încercat să identificăm evoluţia viitoare pentru 2023. Din datele pe care le-am primit există o tendinţă în scădere pentru anul 2023 şi aşa cum rezultă din analiză este foarte posibil ca inflaţia să se apropie de 10%".
Inflaţia, invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale - principalele motive de îngrijorare pentru români
Inflaţia este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale, conform studiului "Consumer Sentiment Survey", realizat în noiembrie de o companie de consultanţă în management.
Cercetarea a urmărit trei teme (cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum reacţionează) şi a înregistrat aproximativ 1.000 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani din toate categoriile de venituri.
Astfel, potrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere. În ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre aceştia şi-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente şi produse esenţiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce priveşte produsele de uz casnic (77%), gustările şi dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele şi ouăle (67%).
În acelaşi timp, în ultimele 4-6 săptămâni, 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care îşi fac cumpărăturile, nedistingându-se clar un format de retail câştigător. Cei care au făcut acest lucru au fost motivaţi de preţurile mai mici (35%) şi de economii în ceea ce priveşte costurile cu benzina (18%). Aproximativ 22% dintre respondenţi au spus că au luat această decizie pentru a obţine un raport calitate-preţ mai bun sau strict o calitate mai bună.
"Inflaţia a fost percepută ca fiind una dintre primele trei surse de îngrijorare de peste 80% dintre respondenţi şi ca fiind preocuparea numărul unu de către două treimi dintre consumatori. Ca urmare, consumatorii îşi direcţionează cheltuielile către bunuri esenţiale şi către retaileri precum discounterii, hipermarketurile şi supermarketurile. Comparativ cu alte ţări din Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru 69% dintre britanici. Mai puţin îngrijoraţi de creşterea preţurilor sunt italienii (52%), spaniolii (53%), francezii şi germanii (57%), notează realizatorii studiului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.