AGERPRES: Ce câştigă consumatorii din liberalizare?
Corina Popescu: Într-o piaţă cu o competiţie corectă, ar trebui să câştige la calitatea serviciului. Când mă refer la calitatea serviciului, nu m-aş referi doar la preţ, nu este doar preţul important, pentru că de mult ori preţul, privit singur, poate să ascundă anumite capcane. Trebuie făcută o analiză la ofertă cu totul: care sunt condiţiile de plată, ce clauze contractuale sunt, există posibilitatea ca, prin anumite clauze contractuale, clientul să fie păstrat captiv dacă reziliază contractul mai repede... Ar trebui ca fiecare client să-şi facă o analiză neţinând cont doar de preţ.
Evident că foarte important este şi preţul. Că, până la urmă, dacă mă refer aici la consumatorul industrial, fiecare reflectă acest cost, preţul energiei, în produsul propriu. Ei au, şi ei, o piaţă destul de competitivă şi atunci încearcă să-şi optimizeze costurile cât pot de mult. Dar eu nu aş lua o decizie doar bazându-mă pe preţ, ci pe calitatea serviciului.
AGERPRES: Cât de greu îi este unei firme mici să intre pe piaţa furnizării de energie electrică?
Corina Popescu: Este destul de greu, pentru că trebuie să ai o bonitate financiară destul de mare. Nu este un business pe care să-l începi fără să ai o bonitate financiară bună. Trebuie să te gândeşti că modelul de piaţă din România este acela în care furnizorul este single facing front of customer (singurul care relaţionează cu clientul - n.r.) şi că de cele mai multe ori furnizorul trebuie să plătească serviciile din amonte înainte ca el să încaseze factura de la consumatorul final. Şi atunci este un business unde trebuie să poţi să susţii această plată în amonte.
Citește și Badea (Hidroelectrica): Nu putem avea un preţ mic la energie şi să putem face şi investiţii
AGERPRES: Care sunt dezavantajele liberalizării pentru consumatori?
Corina Popescu: Că ar putea să ia decizii proaste în condiţiile în care nu se informează corect. Dar pentru asta, există instrumente create atât la nivelul Autorităţii Naţionale de Reglementare, cât şi la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, două autorităţi cărora pot să li se adreseze şi, cu siguranţă, se pot proteja.
Acesta ar fi principalul dezavantaj, că este un domeniu destul de specific, am fost obişnuiţi ani de zile că factura vine de la Electrica, de la Enel, CEZ, E.ON şi că există un anumit confort şi plătesc acolo, fiind într-o rutină.
Pe de altă parte, şi acest segment, ca şi cel al comunicaţiilor, cred că trebuie să se modernizeze şi, cu timpul, nu cred doar în furnizarea de un singur tip de utilitate. Cred în furnizarea de servicii, aici incluzând vânzarea de energie, de gaze naturale, poate pe viitor şi vânzarea de comunicaţii. Mă gândesc la ce au făcut competitorii noştri la ei acasă: Enel şi-a dezvoltat în Italia o firmă de comunicaţii, CEZ vrea să iasă din România şi să investească într-o firmă de comunicaţii... Este cumva parte a procesului de transformare al acestui sector al energiei.
Deocamdată am făcut primul pas, acela de a începe şi noi să vindem integrat, pe lângă vânzarea unui produs împreună, gaze şi electricitate, vindem servicii conexe abonamentului de energie electrică, dacă aveţi nevoie de reparaţii în casă, de instalaţii, un aer condiţionat. Deci începe şi grupul Electrica să se axeze pe acest tip de vânzări de servicii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.