Care sunt cele mai importante elemente de pe factură și unde anume le găsesc clienții?
Ioana Krekan: Propun să ne uităm pe fiecare pagină pe exemplul pregătit de dvs. Mă bucur că ați anonimizat datele clientului respectiv pentru a îl proteja.
Prima modificare de pe prima pagină, o regăsim în partea de sus a facturii și anume seria și numărul facturii, dar și data emiterii, care anterior erau plasate ceva mai jos.
În secțiunea ”Detalii necesare plății” noutatea este codul QR pentru a putea face plata direct din aplicația MyEnel, pentru cei care scanează codul cu telefonul mobil.
În secțiunea ”PRODUSE” se regăsesc informații despre valoarea facturată fără TVA, total baza de impozitare TVA, valoarea TVA, valoarea facturii curente, soldul la data emiterii facturii, total de plată, iar ca noutate a fost adăugată și cantitatea de kWh pentru energia activă, dar și prețul final facturat, cu toate componentele incluse.
Așadar, un client care vrea doar să știe din prima cât are de plată, unde trebuie să se uite?
Ioana Krekan: Un client care vrea să știe doar cât are de plată în total se poate uită la punctul 6 din secțiunea Produse de pe prima pagină, care este și prezentată cu litere îngroșate pentru o mai bună vizibilitate.
Ce alte noutăți merită menționate?
Ioana Krekan: Tot pe prima pagină, în cadrul secțiunii ”Contacte utile”, se regăsesc acum informații atât despre furnizor, cât și distribuitor. Pentru furnizor sunt afișate programul și numărul de telefon al call centerului, numărul de telefon pentru transmiterea indexului, intervalul de transmitere index, iar că noutate a fost adăugat un formular de contact al furnizorului.
În ceea ce privește operatorul de distribuție, sunt afișate perioada de regularizare de către acesta, dar și numele distribuitorului unde se pot semnala deranjamentele.
Clienții care preferă instrumentele digitale au acum la dispoziție în partea dreaptă un alt cod QR, pentru a descărca și instala aplicația MyEnel.
În josul primei pagini se află și codurile de bare cu ajutorul cărora poate fi achitată factură la terminalele de plată unde achitarea facturilor se face după scanarea acestui cod de bare. În mod normal este unul singur, dar, dacă apar două coduri, însemnă că există și o factură precedentă neachitată. Accesând și al doilea cod de bare se poate plăti și soldul restant. Această este o altă noutate.
Mergem și la paginile următoare? Ce alte informații importante pot găși clienții acolo?
Ioana Krekan: Pe pagină a două se regăsesc informații despre adresa locului de consum, nivelul de tensiune, puterea avizată, tipul de ofertă, intervalul de citire a contorului de către operatorul de distribuție și telefonul pentru deranjamente. Ce diferă acum este faptul că în această secțiune nu mai este afișat numele clientului, nr. de contract și consumul anual estimat.
Au fost eliminate de aici informațiile privind intervalul de citire de către OD pentru că informația se regăsește acum chiar pe prima pagină.
În secțiunea ”Citiri și cantități” se vor regăsi informații despre codul Eneltel, POD, perioada facturată, unitatea de măsură, constanța (doar în cazul anumitor clienți cu puteri instalate de înalt nivel), index vechi-index nou, factorul de putere, cantitatea măsurată. Noutatea este că sunt afișate tipul contorului și seria, nivelul de tensiune, corecții, nr. de zile facturate, cantitatea de facturat și consum mediu pe zi.
Elementele facturate sunt grupate în funcție de categorii: energie activă și toate elementele aferente ei, servicii cu valoare adăugată, energie reactivă, total loc de consum.
Avem și o secțiune nouă tot pe pagina a două: Soldul la dată emiterii facturii. Aici se regăsesc informații despre facturi restante și total sold aferente serviciilor cu valoare adăugată, dar și detalii despre facturile prosumatorilor compensate cantitativ.
Tot aici sunt informații și despre cadrul legislativ în vigoare, inclusiv despre clienții casnici cu preț de serviciu universal, prosumatori, energia reactivă și schemele de sprijin.
Pagina dedicată modalităților de plată nu a suferit modificări.
Nici pagină care cuprinde detalii de contact, mailul unde pot fi adresate neclaritățile, secțiunea de eficiență energetică și cea despre sursele primare de energie și impactul asupra mediului nu a fost modificată.
În schimb, în cadrul aceleiași secțiuni finale, se pune la dispoziție link-ul de trimitere către aplicația „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice” și se prezintă informații despre temeiul legal referitor la schimbarea furnizorului.
În ultimul paragraf, se pune la dispoziție clienților un link care să-i redirecționeze spre site, unde pot află mai multe informații utile, cum ar fi activitatea Operatorilor de Distribuție, date despre consumul transmis prin contorul inteligent pe portalurile tuturor Operatorilor de Distrubuție, redirecționarea către site ANRE pentru noutăți legislative, informații despre POSF și despre drepturile consumatorilor - ANPC.
Am vorbit până acum de modificările din facturile de energie electrică a clienților din piața liberă. Ce modificări apar însă în cazul facturilor clienților de serviciu universal?
Ioana Krekan: Modificările prezentate anterior sunt valabile și pentru această categorie de clienți. Aș dori să remintesc că persoanele care nu sunt sigure de tipul de ofertă pe care o au, pot obține informația uitându-se în partea de sus a celei de a două pagini. Acolo este menționat dacă este piața de serviciu universal sau nu. Este de reținut că toți clienții, indiferent că sunt în regim de serviciu universal sau pe piața liberă, beneficiază de aceleași plafoane de preț, în funcție de tranșele de consum.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.