În Portugalia, guvernul continuă să promoveze tranziția energetică în conformitate cu Acordul de la Paris și directivele europene, lansând un abonament feroviar foarte accesibil, „Passe Ferroviário Verde”.
Ce oferă „passe verde”
Abonamentul feroviar verde, cunoscut în portugheză ca „passe verde”, a fost lansat pe 21 octombrie 2024 și costă 20 de euro. Acesta oferă acces la două călătorii zilnice timp de o lună. Totuși, abonamentul nu este valabil pentru trenurile de mare viteză Alfa, nici pentru liniile suburbane din Lisabona și Porto, unde biletele sunt separate.
De exemplu, o călătorie simplă între Lisabona și Porto costă 26 de euro, ceea ce face ca „passe verde” să fie o opțiune atractivă, după cum spune Adriana Da Silva, intervievată în gara centrală din Lisabona: „Suntem de origine portugheză și pentru a o vizita pe bunica, [‘passe verde’] este o opțiune mai avantajoasă, deoarece ea locuiește în afara Lisabonei. Suntem în Lisabona pentru studii și, în weekend, e mereu plăcut să petrecem timp cu familia.”
A fost introdus, de asemenea, și un abonamentul gratuit pentru tinerii de până la 23 de ani, cu scopul de a-i determina să folosească mai mult acest mijloc de depasare pe distanțe mai lungi.
Extinderea abonamentului feroviar preexistent
Din 2023, exista deja un abonament similar, dar care costă 49 de euro pe lună și era mai limitat din punctul de vedere al accesibilității. A fost lansat de socialiștii-ecologiști ai Partidului Liber, sub guvernul socialist anterior. Intenția Partidului Liber a fost de a crea un abonament intermodal, adică valabil și pentru alte mijloace de transport, întrucât trenurile nu ajung în toate regiunile.
Un exemplu de acest gen este „Ticket-D” din Germania, care costă tot 49 de euro pe lună și poate fi folosit pe toate mijloacele de transport. În Germania însă, acest abonament este considerat prea costisitor de operatorii de transport, ceea ce pune sub semnul întrebării viitorul acestuia. În Portugalia, guvernul a alocat 19 milioane de euro pentru a compensa CP (Căile Ferate Portugheze) pentru pierderile generate, însă există voci care susțin că această sumă ar putea fi insuficientă.
Treisprezece măsuri pentru a stimula mobilitatea
Pe lângă „passe verde” și abonamentul gratuit pentru tinerii de până la 23 de ani, guvernul portughez a introdus și alte măsuri demne de menționat. Una dintre ele este sprijinul pentru achiziționarea de mașini electrice, cu o primă de 4.000 de euro pentru înlocuirea unei mașini tradiționale.
De asemenea, autoritățile intenționează să creeze un fond public de transporturi pentru a promova decarbonizarea și digitalizarea în acest sector. Alte măsuri includ extinderea pistelor pentru biciclete și acordarea de subvenții pentru achiziționarea de biciclete, atât clasice, cât și electrice. Guvernul își propune și modernizarea infrastructurii de transport de mărfuri, cum ar fi platformele de încărcare. Bugetul total destinat acestor inițiative se ridică la 115 milioane de euro, alocați până în 2025.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.