Navele produc aproximativ 3% din CO2 la nivel mondial, dar țările vor trebui să reducă această cantitate cât mai aproape de zero până la mijlocul secolului. Scepticii consideră că strategia este lipsită de forță și nu va face mare lucru pentru a limita creșterea temperaturilor.
Industria maritimă globală este un element esențial pentru comerțul mondial, transportând până la 90% din bunurile comerciale. Însă acest comerț este foarte dăunător mediului, deoarece utilizează unii dintre cei mai poluanți combustibili cu emisii mari de carbon pentru a alimenta motoarele navelor.
O industrie poluantă greu de gestionat
Coșurile de fum ale navelor produc aproximativ aceeași cantitate de carbon în fiecare an ca și Germania. Cu toate acestea, transportul maritim s-a dovedit a fi greu de reglementat, deoarece navele sunt adesea deținute de o țară, dar înregistrate în altă țară.
State mici precum Insulele Marshall, Liberia și Panama au un număr mare de nave care navighează sub pavilion național, dar nu au nicio responsabilitate reală pentru aceste nave. Prin prisma acestui fapt, transportul maritim a fost omis din Acordul de la Paris privind clima din 2015, când lumea a pus în aplicare un plan global de combatere a creșterii temperaturilor.
În 2018, oamenii din fruntea industriei de transport maritim au fost de acord să reducă emisiile de dioxid de carbon la jumătate până în 2050, dar acest lucru a fost considerat total inadecvat de oamenii de știință. După o presiune tot mai mare din partea unei coaliții de țări, inclusiv a Regatului Unit, a SUA și a statelor insulare din Pacific, delegații reuniți la Londra au convenit asupra unei noi strategii care ar aduce emisiile la zero "până în 2050 sau în jurul acestui an".
Noi măsuri vor fi impuse
În ciuda rezistenței Chinei, Braziliei, Arabiei Saudite și a altor state, noua strategie va prevedea "puncte de control indicative", mai degrabă decât obiective stricte, care vor avea ca scop reducerea emisiilor provenite din transportul maritim cu cel puțin 20% până în 2030 și cu cel puțin 70% până în 2040.
Pentru aceste două puncte de control, acordul prevede că țările ar trebui să "depună eforturi" pentru a atinge un obiectiv mai ridicat de 30% până în 2030 și de 80% până în 2040.
"Acest rezultat este departe de a fi perfect, dar țările din întreaga lume s-au reunit și au reușit - și ne oferă o șansă de a ajunge la 1,5C", a declarat Ralph Regenvanu, ministrul schimbărilor climatice din Vanuatu, o țară insulară din sudul Pacificului.
Menținerea temperaturilor globale sub 1,5C este o parte esențială a Acordului de la Paris, iar oamenii de știință sunt de acord că ar fi foarte periculos să se permită o încălzire mai mare decât acest nivel.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.