Conform deciziei CJUE, autorităţile spaniole nu au luat măsurile necesare pentru a face obligatorie aplicarea directivelor europene în materie în cele două oraşe, între 2010 şi 2018.
În această perioadă, depăşirea limitelor privind concentraţia de dioxid de azot (NO2) a fost "sistematică" şi "continuă" în cele două zone urbane, a notat instanţa cu sediul la Luxemburg.
Condamnarea nu este însoţită în acest moment de sancţiuni, dar ar putea duce la impunerea de către Comisia Europeană a unei amenzi împotriva Madridului, în lipsa unor măsuri menite să determine respectarea regulilor UE.
Comisia a sesizat în 2019 CJUE în legătură cu această situaţie, reproşând Spaniei "încălcarea sistematică" a regulilor privind concentraţiile de NO2, care erau "constrângătoare juridic din 2010".
Emisiile de dioxid de azot, favorizate de ambuteiaje şi de motoarele diesel, sunt, alături de particulele fine (PM10), una din cauzele principale ale poluării aerului şi se află la originea a mii de decese premature în fiecare an - cifră ce se referă doar la Spania -, potrivit Agenţiei europene pentru mediu.
Comisia Europeană a luat măsuri în ultimii ani împotriva mai multor state membre care nu respectă normele calităţii aerului.
Citește și UE, acord privind reforma pieţei carbonului
Dreptul de a polua gratuit al industriaşilor va lua sfârşit, emisiile legate de încălzire şi de maşini vor fi taxate, va fi înfiinţat un fond social pentru tranziţie - sunt doar câteva dintre prevederile unui acord la care s-a ajuns în noaptea de sâmbătă spre duminică privind o reformă amplă a pieţei carbonului, relatează AFP.
După circa 30 de ore de discuţii aprige, negociatorii Parlamentului European şi ai Consiliului UE au ajuns în cursul nopţii la un acord pentru creşterea ambiţiilor şi extinderea câmpului de aplicare a pieţei carbonului, potrivit unui comunicat al PE. Citește mai departe AICI
Citește și "Taxa carbon" pentru încălzirea caselor și pentru mașini
Pentru a-şi acoperi emisiile de CO2, producătorii de electricitate şi industriile energofage (siderurgia, cimentul etc.) din UE trebuie în prezent să cumpere certificate de poluare pe piaţa europeană a cotelor de emisii (ETS), creată în anul 2005.
Reforma pe mai multe paliere propusă în iulie 2021 de Comisia Europeană în cadrul planului său de combatere a schimbărilor climatice are în vedere accelerarea diminuării certificatelor de poluare gratuite şi extinderea aplicării sistemului ETS în toate direcţiile.
Negociatorii Parlamentului European şi cei ai statelor UE (Consiliul UE) au convenit deja aplicarea schemei ETS de asemenea pentru transportul maritim şi încetarea treptată în următorii ani a oferirii gratuite de certificate de poluare pentru companiile aeriene. Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.