Autorităţile de la Varşovia au adoptat reducerea taxelor, de la benzină la îngrăşăminte, pentru a-i ajuta pe consumatori să facă faţă inflaţiei ridicate, dar vor trebui să revină în 2023 la taxele mai ridicate, după ce Comisia Europeană a decis că acestea nu respectă reglementările blocului comunitar.
Totuşi, Bruxelles-ul a permis păstrarea TVA zero la alimente.
"Încercăm... când plouă să dăm oamenilor o umbrelă pentru a-i ajuta", a declarat Morawiecki la o conferinţă de presă.
"Mai presus de toate, TVA zero la alimente este o astfel de umbrelă şi astăzi vreau să subliniez că vom continua această politică cel puţin în primul semestru din 2023", a adăugat premierul polonez.
El a anunţat că măsura va costa aproximativ opt miliarde de zloţi (1,77 miliarde de dolari).
Ministrul de Finanţe, Magdalena Rzeczkowska, a anunţat că le-a cerut miniştrilor să pregătească planuri de economii de aproximativ 5% în departamentele lor.
"Am convenit un plafon de 5% şi este decizia fiecărui minister privind perioada în care vor fi realizate economiile", a explicat Rzeczkowska.
Europa continuă să fie cel mai mare cumpărător de motorină din Rusia
Europa continuă să fie cel mai mare cumpărător de motorină rusească, aproape jumătate din importurile maritime de motorină ale UE și Marea Britanie provenind din Rusia în această lună, potrivit datelor Vortexa compilate de Bloomberg.
UE și Marea Britanie au importat o medie de 1,34 milioane de barili pe zi (bpd) de combustibil de tip motorină între 1 și 24 noiembrie, din care 45% - sau 600.000 bpd - au provenit din Rusia, arată datele Vortexa.
Dependența încă ridicată de motorina rusească ar putea deveni o mare problemă pentru Europa în doar două luni, atunci când embargoul UE asupra importurilor de produse petroliere rusești pe cale maritimă va intra în vigoare, respectiv pe data de 5 februarie 2023.
Rusia este în continuare cel mai mare furnizor de motorină pentru Europa, care va trebui să înlocuiască peste 500.000 de barili pe zi (bpd) din aprovizionarea cu motorină după luna februarie, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).
"În timp ce o avalanșă de importuri de motorină din estul Suezului a îmbunătățit poziționarea Europei pentru iarna viitoare, fluxurile Rusia-Europa cresc din nou înainte de interdicția de import din 5 februarie a UE", a scris David Wech, economist-șef la Vortexa, într-un articol publicat la începutul acestei luni.
Potrivit Vortexa, este chiar mai dificil să se ia decizii cu privire la ce se va întâmpla cu motorina rusească după embargoul UE decât cu ce se va întâmpla cu țițeiul rusesc, a cărui interdicție începe pe 5 decembrie.
Conform estimărilor AIE în raportul său privind piața petrolului pentru luna noiembrie, țările UE au redus importurile de motorină rusească cu 50.000 de bpd, până la 560.000 de bpd în octombrie.
"Când embargourile asupra țițeiului și produselor vor intra în vigoare în totalitate, în decembrie și, respectiv, februarie, va trebui să fie înlocuit un volum suplimentar de 1,1 mb/d de țiței și 1 mb/d de motorină, nafta și păcură", a precizat AIE în raport.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.