Sistemul de cuantificare a avioanelor doborâte în război arată că unii piloți români și-au surclasat adversarii. Astfel, cel mai bun pilot român a fost Constantin Cantacuzino, poreclit ”Bâzu”. Acesta a doborât nu mai puțin de 68 de avioane, în timp ce cel mai bun pilot sovietic, Ivan Kojedub, a avut doar 66 de avioane inamice distruse. Cei mai buni piloți ai americanilor și britanicilor sunt cu mult în spate. Richard Bong (SUA) nu a avut decât 40 de victime, iar britanicul James Johnson doar 38. Performanțe mai bune decât ei au avut mai mulți români: Alexandru Șerbănescu-47, Ion Milu-45, Daniel Vizanti-43 și Tudor Greceanu-42. Aceștia au luptat nu doar pe avioanele furnizate de Germania, celebrele Messerschmitt, ci și IAR-80, avioane de vânătoare produse la Brașov.
Curajul și măiestria lui Cantacuzino arătate pe Frontul de Est i-a făcut pe aliații germani să creadă că este nebun de legat. După război, a fugit din țară pentru a nu fi arestat de comuniști, iar românii din Spania au făcut chetă să-i cumpere un avion cu care să facă acrobații la show-urile aviatice astfel încât să-și câștige existența. Alexandru Șerbănescu a devenit celebru printre aviatori după un atac cu tancurile al sovieticilor asupra unui aeroport românesc. Surprinse la sol, avioanele românești au folosit, la ordinul lui Șerbănescu, tunurile de pe aripi pentru a respinge atacul. Este singura dată în acest război când avioanele și tancurile s-au înfruntat la sol. Șerbănescu a murit în luptă în 1944.
Citește și: Stăpânește volanul. Este cel mai de succes pilot de Formula 1
Clasamentul general al așilor celui de-Al Doilea Război Mondial este dominat categoric de germani, Erich Hartmann, alintat ”Bubi” de nemți, dar poreclit ”Diavolul Negru” de ruși, doborând nu mai puțin de 352 de avioane. Primul non-german care intră în clasament o face abia de pe locul 120, finlandezul Ilmari Juutilainen, cu 96 de victorii aeriene. Pe lângă Germania și Finlanda, piloți mai buni decât românii au avut doar japonezii, ca de listă fiind Tetsuzo Iwamoto, cu 80 de victorii.
Explicațiile istoricilor pentru dominația clară a germanilor și aliaților lor este, pe lângă antrenament sau calitatea aeronavelor pilotate, și faptul că resursa umană limitată a pus piloții în situația să lupte fără oprire. Cu totul altfel a stat situația în cazul americanilor sau britanicilor care își trimiteau piloții în luptă prin rotație, cu pauze lungi după îndeplinirea unui număr de misiuni de luptă. Aliații au câștigat însă războiul pentru că produceau mai multe avioane decât puteau distruge aliații lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.