Piețele oscilante și inflația galopantă nu s-au dovedit a fi o barieră în calea cererii de genți, ceasuri, bijuterii și mașini în rândul celor înstăriți. Acest lucru este evident în saltul de 22% al vânzărilor de articole îmbrăcăminte de lux și de produse de marochinărie ale LVMH în ultimul trimestru.
"Ușurarea de a ieși în viață din pandemie a învins orice veste proastă, pentru consumatorii care pot îmbrățișa o atitudine de tip "carpe diem"", a declarat Luca Solca, analist la Bernstein, într-o notă adresată clienților. "Nimeni nu vrea să fie cea mai bogată persoană din cimitir".
Această atitudine a făcut să se formeze cozi în fața buticurilor Christian Dior și Chanel din Paris, Berlin și Londra, în scene care amintesc de epoca de dinaintea pandemiei, când turiștii chinezi profitau de prețurile mai mici din Europa. Numai că acum, în condițiile în care cumpărătorii chinezi sunt încă în mare parte absenți din cauza politicilor Covid din țara lor, americanii care beneficiază acum de un dolar puternic și europenii sunt cei care își fac cumpărăturile.
Apetitul persistent pentru branduri căutate în rândul celor înstăriți a depășit zona genților de lux și a bibelourilor costisitoare și a ajutat la creșterea vânzărilor de automobile Mercedes-Benz AG cu peste o cincime în ultimul trimestru. Oferta publică inițială (IPO) a Porsche a beneficiat de prestigiul mărcii de lux, a cărei valoare de piață a depășit-o pe cea a companiei mamă, Volkswagen AG, după listare. Vânzările altor mașini au scăzut.
Geanta Hermes BIrkin vândută la licitațue de casa Sotheby's
Jean-Jacques Guiony, directorul financiar al LVMH, a declarat analiștilor că, în recesiunile anterioare, clienții de lux au avut tendința de a reacționa mai mult la șocurile de pe piața bursieră decât la încetinirea creșterii economice. Spre deosebire de retailerii de pe piața de masă, LVMH are capacitatea de a transfera creșterile de costuri către clienții săi bogați, a spus el.
Între timp, frenezia cheltuielilor continuă. Sotheby's a vândut la sfârșitul lunii trecute cea mai scumpă geantă de mână, o Hermes Kelly din piele de crocodil, la o licitație la Paris, pentru 352.800 de euro. (Recordul all-time este încă deținut de Christie's.) Va exista o altă ocazie de a testa apetitul celor bogați atunci când Sotheby's va organiza o altă licitație de genți de lux - care se va încheia joi - la Hong Kong.
Întrebarea care se pune acum este cât de mult poate continua acest consum ostentativ. Flavio Cereda, analist la Jefferies, a declarat că, deși rezultatele LVMH au fost pozitive, există încă incertitudine cu privire la traiectoria de viitor.
"Aceasta este o altă bătaie a câștigătorului post-pandemic", a scris el într-o notă pentru clienți. Dar încă nu este clar "dacă asistăm la o ultimă victorie", a adăugat el.
Citește și: Reclama luminoasă a Rolex din Geneva se scufundă în întuneric
Celebra reclamă luminoasă a nu mai puțin celebrului brand de ceasuri elvețiene Rolex rămâne cufundată în întuneric.
Reclama în culorile galben și verde a probabil celei mai cunoscute mărci de ceasuri de lux Rolex, din Geneva, orașul natal al acestei mărci, va rămâne în întuneric din cauza creșterii exponențiale a costurilor cu energia electrica ce a ajuns să afecteze și industria ceasurilor din Elveția.
Cel mai important producător de ceasuri din țară oprește iluminatul pe timp de noapte la birourile sale și la fabricile elvețiene și a declarat că reclamele luminoase Rolex cu vedere spre portul lacului Geneva nu vor mai străluci pe timp de noapte.
"Rolex se așteaptă la o creștere a facturii de energie în această iarnă", a declarat purtătoarea de cuvânt a companiei, Virginie Chevailler.
Creșterea costurilor cu energia afectează industriile elvețiene, de la alimente ambalate până la producția de mașini de precizie, precum și celebrul sector de producție de ceasuri, după ce Rusia a invadat Ucraina, ceea ce a limitat aprovizionarea și a dus la creșterea prețului la petrol și gaze.
Elveția își intensifică eforturile de economisire a energiei, oprind iluminatul exterior al clădirilor publice și reducând temperatura apei din piscinele interioare. Țara își obține aproximativ 15% din energie din gaz, dintre care aproape jumătate provine din Rusia înainte de invazia Ucrainei.
Sursa principală de energie electrică a Elveției este energie hidroelectrică. Guvernul a cerut industriei și gospodăriilor să reducă consumul de energie în timpul iernii cu aproximativ 15% și a anunțat, în septembrie, planuri pentru crearea unei rezerve de energie hidroelectrică pentru a consolida aprovizionarea cu energie și a contribui la evitarea blocajelor. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.