Publicitate
Cererea de diamante în general a slăbit după pandemie, în timp ce consumatorii fac din nou risipă de bani pentru călătorii și experiențe, în timp ce vânturile economice negative afectează cheltuielile de lux. Cu toate acestea, tipurile de pietre care intră în inelele de mireasă solitaire mai ieftine, de unul sau două carate, populare în SUA, au înregistrat scăderi de preț mult mai accentuate decât restul pieței.
Motivul, potrivit cunoscătorilor din industrie, este cererea tot mai mare de pietre cultivate în laborator. Industria diamantelor sintetice a acordat o atenție deosebită acestei categorii, unde consumatorii sunt deosebit de sensibili la preț, iar eforturile dau acum roade în cel mai mare cumpărător de diamante din lume.
Schimbarea nu înseamnă că inelele de logodnă sunt pe cale de a intra în reduceri mari - impactul este limitat la piața diamantelor brute, o lume opacă de mineri, comercianți și meseriași care este la câțiva pași distanță de etichetele de preț dintr-un magazin de bijuterii.
Cu toate acestea, amploarea și rapiditatea prăbușirii prețurilor unuia dintre cele mai importante produse ale industriei diamantelor a lăsat piața în șoc. Acum, întrebarea este dacă scăderea cererii pentru diamantele naturale din această categorie reprezintă o schimbare permanentă și - aspect crucial - dacă avansul făcut de pietrele prețioase cultivate în laborator se va extinde în cele din urmă la diamantele mai scumpe care sunt dominate de obicei de cumpărăturile asiatice.
Liderul industriei, De Beers, insistă asupra faptului că scăderea actuală este una naturală a cererii, după ce cumpărătorii aflați în caratnină în timpul pandemiei au făcut ca prețurile să crească vertiginos, iar inelele de logodnă mai ieftine au fost deosebit de vulnerabile. Compania recunoaște că a existat un oarecare apetit pentru pietrele sintetice în această categorie, dar nu consideră că este vorba de o schimbare structurală.
"A existat un pic de canibalizare. Asta s-a întâmplat și nu cred că ar trebui să negăm acest lucru", a declarat Paul Rowley, care conduce activitatea de comercializare a diamantelor de la De Beers. "Noi vedem adevărata problemă ca fiind o problemă macroeconomică".
Diamantele crescute în laborator - pietre identice din punct de vedere fizic, care pot fi fabricate în câteva săptămâni - au fost considerate de mult timp o amenințare existențială pentru industria diamantelor naturale, susținătorii afirmând că acestea pot oferi o alternativă mai ieftină, fără multe dintre dezavantajele sociale sau de mediu atașate uneori diamantelor extrase din mine.
Pentru o mare parte a ultimului deceniu, acest risc nu s-a materializat, sinteticele reducând segmentele de cadouri mai ieftine, dar făcând progrese limitate în rest. Acest lucru se schimbă acum, produsele cultivate în laborator începând să acapareze o parte mult mai mare din piața crucială nunților din SUA.
De Beers a răspuns la slăbirea cererii prin reducerea agresivă a prețurilor pentru categoria cunoscută sub numele de "select makeables" - diamante brute între 2 și 4 carate care pot fi tăiate în pietre de aproximativ jumătate din această dimensiune atunci când sunt șlefuite, obținând diamante de înaltă calitate, dar nu fără cusur, pentru inelele de logodnă.
De Beers a redus prețurile în această categorie cu peste 40% în ultimul an, inclusiv o reducere de peste 15% în iulie, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune.
Monopolul de odinioară încă deține o putere considerabilă pe piața diamantelor brute, vânzându-și pietrele prețioase prin intermediul a 10 vânzări în fiecare an, în cadrul cărora cumpărătorii - cunoscuți sub numele de sightholders - trebuie să accepte, în general, prețul și cantitățile oferite.
De Beers, în mod obișnuit, aplică reducerile agresive ca ultimă soluție, iar amploarea recentelor scăderi de preț pentru un produs de referință este fără precedent în afara unei prăbușiri a unei bule speculative, au declarat comercianții.
În iunie 2022, De Beers cerea aproximativ 1.400 de dolari pe carat pentru diamantele selecționate. Până în luna iulie a acestui an, aceasta a scăzut la aproximativ 850 de dolari pe carat. Și s-ar putea să mai fie loc de scădere: diamantele sunt încă cu 10% mai scumpe decât pe piața "secundară", unde comercianții și producătorii vând între ei.
Unul dintre cele mai clare semne ale tracțiunii pe care o au diamantele cultivate în laborator este ponderea acestora în exporturile de diamante din India, unde aproximativ 90% din oferta globală este tăiată și șlefuită. Diamantele crescute în laborator au reprezentat aproximativ 9% din exporturile de diamante din această țară în luna iunie, față de aproximativ 1% în urmă cu cinci ani. Având în vedere discountul mare cu care se vând, acest lucru înseamnă că aproximativ 25% până la 35% din volum este acum cultivat în laborator, potrivit Liberum Capital Markets.
Impactul asupra De Beers a fost clar în prima jumătate a anului. Profitul unității Anglo American Plc a scăzut cu peste 60% în prima jumătate a anului, la doar 347 de milioane de dolari, prețul mediu de vânzare scăzând de la 213 dolari per carat la 163 de dolari per carat. Vânzarea sa din august a fost cea mai mică de până acum din acest an.
De Beers a reacționat oferindu-le cumpărătorilor săi o flexibilitate suplimentară. Le-a permis să amâne achizițiile contractate pentru restul anului de până la 50% din diamantele mai mari de 1 carat, potrivit unor persoane familiare cu situația.
În timp ce diamantele cultivate în laborator afectează în prezent cererea de pietre naturale, industria nou-înființată are și ea de suferit. Prețul diamantelor sintetice a scăzut chiar mai mult decât cel al pietrelor naturale și se vând cu un discount mai mare ca niciodată.
În urmă cu aproximativ cinci ani, pietrele prețioase cultivate în laborator se vindeau cu o reducere de aproximativ 20% față de diamantele naturale, dar acest procent a ajuns acum la aproximativ 80%, deoarece comercianții cu amănuntul le vând la prețuri din ce în ce mai mici, iar costul de producție scade. Prețul pietrelor șlefuite pe piața angro a scăzut cu mai mult de jumătate numai în acest an.
De Beers a început să își vândă propriile diamante cultivate în laborator în 2018 cu o reducere abruptă față de prețul curent, în încercarea de a face diferența între cele două categorii. Compania se așteaptă ca prețurile la diamantele cultivate în laborator să continue să scadă, în ceea ce vede ca un tsunami de ofertă suplimentară care intră pe piață. Acest lucru ar trebui să creeze o diferență și mai mare de preț între diamantele naturale și cele cultivate în laborator, ajutând la diferențierea celor două produse.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.