Piaţa de retail din România rămâne printre cele mai profitabile din regiune şi există branduri noi care îşi doresc în continuare să vină aici, anul acesta, a declarat, vineri, într-un eveniment de specialitate, Liana Dumitru, director Retail Agency în cadrul Colliers România.
"Am încheiat un an destul de dificil, cu multe provocări, dar şi cu rezultate peste aşteptări. Am văzut o revenire rapidă a consumului după ridicarea restricţiilor, odată cu venirea verii, un trafic ridicat în centrele comerciale, un consum per capita cu niveluri peste ţările din regiune. Deşi anul trecut am avut în jur de 150.000 mp de proiecte de retail anunţate, doar jumătate dintre ele au fost livrate, majoritatea fiind amânate pentru anul acesta. Piaţa din România rămâne încă printre cele mai profitabile din regiune, astfel încât sunt branduri noi care îşi doresc în continuare să intre în piaţă, anul acesta. Anul trecut am văzut branduri precum Primark, Footlocker şi Teddy, care au deschis primele magazine. Ne aşteptăm ca alte branduri să ni se alăture, anul acesta.
Este posibil să vedem astfel de trenduri venind dinspre pieţele din piaţa din Polonia. Polonia este, oricum, în mod tradiţional, o poartă de lansare în regiune pentru brandurile din vest, dar am văzut interes crescut şi dinspre ţările baltice, ţările nordice sau Ucraina. De asemenea, companii care sunt, deja, prezente în piaţă cu o parte din brandurile din portofoliu, ne aşteptăm să vină cu concepte noi, să-şi consolideze şi mai mult prezenţa în piaţă", a subliniat Dumitru.
Potrivit sursei citate, factorii de nesiguranţă care au planat anul trecut asupra întregii pieţe au fost creşterea costurilor de construcţie, a utilităţilor şi a finanţării, context în care întreg procesul de decizie de la nivelul companiilor a fost îngreunat.
"Din cei puţin peste 75.000 mp care au fost livraţi anul trecut, majoritatea au fost proiecte de tip 'retail park' sau extensii ale unor proiecte existente. Am văzut extensii în Bucureşti, Craiova, Baia Mare sau în zone satelit, comunităţi satelit, zone rezidenţiale din apropierea oraşelor mari ca Timişoara, Cluj, Iaşi, chiar şi Bucureşti. Anul acesta se arată mult mai efervescent. Avem 240.000 mp anunţaţi spre livrare şi am putea spune că este cea mai mare livrare din ultimii zece ani.
Sigur, mai pot apărea schimbări, dar ne aşteptăm undeva în jur de 200.000 mp să îşi ţină promisiunile. Mai mult de jumătate dintre proiectele anunţate sunt proiecte de retail park. Anul acesta, Aradul va fi vedeta cu două proiecte anunţate, dar vom mai vedea şi alte oraşe - Alba Iulia, Piteşti, Giurgiu, Vaslui, Câmpulung - care vor primi proiecte noi. De asemenea, după o pauză de mai bine de şase ani, vom avea şi o primă livrare a unui centru comercial tradiţional de mari dimensiuni în Craiova - Promenada Mall, un proiect de 65.000 mp, care va fi livrat spre sfârşitul anului", a spus Liana Dumitru.
Aceasta a adăugat că, în ceea ce priveşte cererea, majoritatea categoriilor de retail au avut creşteri semnificative, în 2022, atât faţă de anul 2000 şi chiar faţă de 2021.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.