Care ar fi criteriile care stau la baza acestui clasament?
Daniela Șerban. Stabilim o serie de criterii, pentru că, din moment ce aproape toate companiile îndeplinesc un criterii, acest criteriu devine redundant și este clar că am ajuns la un număr deja foarte mare de companii care au note mari. Printre criterii sunt și au fost de-a lungul timpului disponibilitatea unei persoane de contact pe site-ul companiei, disponibilitatea înregistrării conferințelor telefonice, derularea a două sau patru conferințe telefonice de prezentare a rezultatelor financiare pe an, realizarea unor evenimente proprii sau participarea la evenimente cu investitorii, comunicate de presă, prezentarea managementului.
Chiar dacă pare ceva foarte simplu, unele companii nu aveam un scurt CV a managementului lor. Vorbim de mici detalii care fac diferența, atunci când noi, ca investitori atunci când ne punem în papucii lor, vrem să aflăm mai multe despre o companie. Dacă, să spunem, suntem noi doi în compania noastră, ne știm și nu ne interesează mai mult. Când sunt 30.000 este important să ai un website actualizat, este important să fii și în presă, este important să comunici rezultatele tale financiare, pentru că de acolo vin informațiile despre cum evoluează compania. Iar acestea se traduc în prețul acțiunii la bursă.
Pentru că de ce un investitor ar cumpăra o companie sau acțiunile unei companii? Pentru că vrea să câștige. Și el cum câștigă? Câștigă din diferența de preț, adică el la listare cumpără ieftin sau, nu știu, cumpără la 10 lei și vinde în trei ani la 20 de lei. Sau din dividende. Practic, pe el îl interesează cât profit a făcut o companie trimestru de trimestru, dacă face din ce în ce mai mult profit și dacă va reuși să plătească dividende. Dacă nu plătește dividende, este clar să așteptarea lui este să fie pe o creștere de preț. Când ne uităm la bursă și știți toate știrile că a scăzut, pentru că, de obicei, auzim când scade bursa, când cresc acțiunile valoarea acelei companii crește, la rândul ei.
Aș vrea să ne îndreptăm către un subiect de actualitate, și anume un document care se află pe fluxul de aprobare, după ce a fost în dezbatere publică, și anume Strategia națională pentru dezvoltarea pieței de capital din România, pentru perioada 2022-2026. De ce este nevoie de acest document și care ar fi principalele sale prevederi?
Daniela Șerban. Noi am salutat existența și parcursul acestui document. Este inițiat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară cu finanțare externă și, practic, în prima etapă a fost realizat un studiu, mai aprofundat asupra situației la zi și punctelor pe care trebuie să se intervină pentru îmbunătățire. Ulterior, a fost elaborată această strategie. De ce am salutat-o? Pentru că sunt aspecte care ne interesează și pe noi și pe care le susținem, iar obiectivul este clar acela de a face din piața de capital un instrument mai popular, mai atractiv pentru economie. Iar când spun economie mă refer, pe de o parte, la companii, dar și la investitori persoane fizice, pe de altă parte.
Poate mulți nu preferă neapărat o comparație cu Polonia, dar ne uităm la Polonia, pentru că ei au reușit în acest domeniu al pieței de capital. Spre exemplu, ei au peste un milion de de investitori. Noi avem, la ultimele cifre, puțin peste 100.000. Este clar că potențialul țării este mult mai mare, românii țin miliarde de euro în depozite bancare, iar Bursa de Valori sau piața de capital, în general, este acel intermediar între companii și investitori. Noi avem bani ca și investitori și nu știm ce să facem cu ei sau vrem să-i multiplicăm, iar companiile au proiecte și caută finanțare. Însă cum anume se întâmplă acest flux, sigur nu este atât de simplu cum descriu acum. Este vorba și de proceduri, este vorba și de termene, dar și de prospect. Spre exemplu, și la nivel european, acel document cu care se listează o companie - așa-numitul prospect - se dorește a fi simplificat, se dorește a fi redus în anumite cazuri, pentru a reduce efortul și birocrația asociată procesului de listare. Important de notat este că e un cadru bine reglementat și este o rigoare: nu ajunge oricine și, în timp, rezistă cei care sunt serioși și au un plan pe termen lung.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.