Piața auto în România. Cea mai mare scădere dar și cea mai rapidă revenire

Matei Ion |
Data publicării:
Evoluția pieței auto din România ar putea înregistra cea mai rapidă revenire
Evoluția pieței auto din România ar putea înregistra cea mai rapidă revenire

România ar putea înregistra cea mai mare scădere a vânzărilor de autoturisme și vehicule comerciale noi din Europa Centrală în acest an, de 24,3% comparativ cu nivelul 2019, dar va avea o revenire rapidă urmând să depășească pragul de volum pre criza COVID până în 2023, reiese din raportul Autofacts realizat de rețeaua PwC la nivel european, pe baza datelor IHS Markit.

Astfel, estimările privind vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare (LCV) noi din România arată o scădere de la 181.000 unități în 2019 la 137.000 de unități în acest an și, ulterior, o urcare până la 223.000 de unități în 2023. În Europa Centrală, România va avea un declin comparabil cu Polonia, care va înregistra tot o scădere de 24,3%. Însă pentru Polonia este estimată o revenire mai lentă, urmând să rămână și în 2023 sub nivelul din 2019.

”Piața auto, una dintre cele mai afectate de sectoare de pandemia COVID-19 cu fabrici închise și prăbușirea vânzărilor în lockdown, începe să se recupereze ușor de la o lună la alta. Însă revenirea la volumele din 2019 și depășirea acestora vor fi de durată, pe măsură ce consumatorii își recapătă încrederea să cheltuiască. Vestea bună este că prognozele pentru România sunt printre cele mai optimiste, comparativ cu restul piețelor din Europa Centrală, pe fondul planurilor celor doi producători locali de a adăuga noi modele din categoria hibrid”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.

Astfel, cea mai mică scădere ar urma să fie înregistrată de Ungaria, de 19,6%, urmată Slovacia cu 21,4% și Cehia cu 21,6%. Dintre aceste piețe, doar Slovacia va recupera pierderile din acest an, urmând ca în 2023 vânzările auto să depășească nivelul înregistrat în 2019.

Mercedes-Benz nu va mai putea vinde mașini? Decizia curții

Per total piața din Europa Centrală se va diminua cu 23% în acest an, ajungând la nivelul înregistrat în 2016, de 900.000 de autovehicule. În comparație, estimările pentru piețele din vestul Europei arată o contracție cu 26%.

Evoluția producției în România

Referitor la producția de vehicule din România, estimările Autofacts și IHS arată o scădere cu 16,3% în acest an, la 410.000 unități, și o creștere exponențială până în 2027, la 794.000 unități, pe fondul planurilor celor doi producători - Ford și Renault. În 2019, Ford a lansat producția noului Puma la uzina din Craiova și are în plan să adauge și volume LCV. La rândul său, Renault intenționează să crească volumul producției uzinei sale din Pitești, care, în plus, este de așteptat să înregistreze cea mai mare utilizare a capacității dintre fabricile din Europa Centrală.

România se plasează pe locul al treilea în Europa Centrală după scăderea producției auto din acest an, la același nivel cu Slovacia, cu 16,1%. Cel mai abrupt declin este preconizat pentru Cehia, de 23,7%, urmată de Ungaria, cu 18,5%. Producția din Polonia în schimb va fi singura în creștere ușoară, cu un plus estimat la 3,5%.

După declinul abrupt din cel de-al doilea trimestru, volumele de asamblare în Europa Centrală pot scădea în general cu 22% până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, schimbările modelelor în rețelele europene de producători, concentrarea pe vehicule  comerciale ușoare în fabricile din Europa Centrală și lansarea de modele de vehicule electrice ar putea avea un impact pozitiv asupra potențialului de revenire a producției începând cu 2024, arată Autofacts.

În ceea ce privește producția de vehicule electrice și hibrid în Europa Centrală, perspectivele acesteia sunt pozitive, cota de asamblare urmând să ajungă la 28% până în 2027, de la circa 2% în 2019. Aceasta se va situa însă sub cota de 41% din Europa de Vest.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 473326.74RON
1 ETH = 15727.55RON
1 LTC = 433.88RON
1 XRP = 6.90RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel