Prețul petrolului a urcat cu 4% după ce SUA și Marea Britanie au lansat atacuri în Yemen. Din același motiv, țițeiul Brent a ajuns la 80 de dolari pe baril pentru prima dată în acest an, arată BBC.
Deși prețul a crescut, acesta se află sub maximele atinse atunci când Rusia a invadat Ucraina.
Dar guvernul britanic a elaborat scenarii care sugerează că perturbări suplimentare ar putea afecta economia.
Guvernul britanic este îngrijorat de faptul că atacurile în curs de desfășurare asupra transportului maritim în Marea Roșie ar putea afecta economia britanică, unde creșterea rămâne fragilă.
Majorarea acestor prețuri ar putea să alimenteze inflația chiar în momentul în care aceasta a început să încetinească în Marea Britanie. Între timp, costul containerelor de transport maritim pe nave a urcat, ceea ce înseamnă că firmele ar putea alege să transfere această cheltuială către consumatori.
Primul ministru Rishi Sunak a declarat că atacurile au provocat "perturbări majore pe o rută comercială vitală și prețuri mai mari la produsele de bază".
Însă Simon French, economistul șef al Panmure Gordon, a subliniat că prețurile la energie sunt încă considerabil mai mici decât în urmă cu patru luni.
SUA au declarat că au avut loc 27 de atacuri în Marea Roșie de la jumătatea lunii noiembrie.
Gruparea a folosit drone și rachete împotriva navelor deținute de străini care transportă mărfuri prin strâmtoarea Bab al-Mandab - un canal de 20 de mile lățime care desparte Eritreea și Djibouti pe partea africană și Yemenul în Peninsula Arabică.
Navele folosesc de obicei această rută comercială cheie dinspre sud pentru a ajunge la Canalul Suez din Egipt, la nord. Multe companii trimit acum navele în jurul Capului Bunei Speranțe, o rută care suplimentează cu cel puțin 10 zile călătoria trasportorilor maritimi.
În prezent, aproximativ un sfert din containerele de transport maritim din lume sunt deviate de la traseu.
Potrivit Casei Albe, aproximativ 15% din comerțul maritim mondial trece prin Marea Roșie. Aceasta include 8% din cerealele globale, 12% din petrolul transportat pe mare și 8% din gazele naturale lichefiate din lume.
Vincent Clerc, directorul general al gigantului maritim Maersk, a declarat pentru BBC că "perturbarea semnificativă" a comerțului mondial se resimte deja "până la consumatorul final".
Mai multe companii au declarat că au resimțit deja sau se așteaptă la un efect negativ asupra afacerilor.
Constructorul de automobile Stellantis folosește unele soluții de transport aerian pentru a evita perturbările. Tesla a suspendat cea mai mare parte a producției de automobile la fabrica sa din Berlin, unica din Europa. Volvo Cars va întrerupe producția timp de trei zile săptămâna viitoare la fabrica sa din Ghent, Belgia. Ikea a declarat că livrările ar putea fi afectate.
Grupul Houthi și-a declarat sprijinul pentru Hamas și a declarat că vizează navele care călătoresc spre Israel, deși nu este clar dacă toate navele care au fost atacate se îndreptau de fapt spre Israel.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.