Publicitate
Când vorbim despre prețul petrolului, de cele mai multe ori ne axăm pe două referințe: North Sea Brent, cotat la Londra, și West Texas Intermediate (WTI), tranzacționat la New York. Mai sunt alte și alte tipuri. „Practic fiecare țară producătoare are propriul amestec de țiței pe care îl comercializează, de la Western Canadian Select la Arab Extra Light din Arabia Saudită”, explică firma Mansfield.
„Vorbim adesea despre petrol, dar petrol monolitic nu există, sunt peste 160 de referințe în lume chiar dacă cea mai importantă rămâne Brent pentru că servește drept ancoră pentru multe companii petroliere”, explică Benjamin Louvet, de la OFI Invest Asset Management.
Prețurile diferitelor tipuri de petrol produse și cotate variază în funcție de mai mulți parametri, în special de „calitate”. Din acest punct de vedere, Brent și WTI sunt bine plasate. Totuși, țițeiul american are caracteristici mai bune decât omologul său european. Deși este mai ieftin.
Dar nu a fost mereu așa. „Istoric vorbind, WTI a fost mai scump și mai căutat decât Brent din cauza calității sale bune, care depinde de densitate, măsurată prin ceea ce se numește rata API, și de conținutul în sulfuri. Pentru rafinării, WTI permite un bun „mix de produse” bun și să producă, astfel, motorină, benzină sau alte produse derivate din petrol”, amintește Benjamin Louvet.
Petrolul de șist a schimbat totul
Punctul de cotitură a avut loc între 2010 și 2011, perioadă din care WTI a început cu adevărat să scadă în raport cu Brent. Această perioadă corespunde cu boom-ul petrolului de șist din America de Nord.
„Brent-ul a fost cândva mai ieftin decât WTI, dar situația s-a schimbat odată cu apariția industriei de șist. WTI produce mai multă benzină decât Brent și stagnarea cererii pentru acest combustibil îl face, de asemenea, relativ mai ieftin”, explică Tamas Varga de la PVM Energy. În plus, a adăugat el, „tensiunile geopolitice susțin Brentul mai mult decât WTI”.
Expertul OFI Invest Asset Management detaliază impactul pe care petrolul de șist l-a avut asupra WTI. „Intrarea în joc a petrolului de șist în America de Nord a schimbat complet peisajul pieței și împins WTI în jos. La început, rafinăriile erau mulțumite de acest tip de petrol, foarte ușor, deoarece se putea amesteca cu un țiței mai greu, în special cu cel din Venezuela pentru a obține un petrol de consistență medie”, precizează analistul.
„Dar, pe măsură ce producția de petrol de șist a crescut, a redus densitatea API a WTI și a petrolului din SUA, făcându-l mai puțin dorit și determinând rafinăriile și operatorii de piață să se orienteze mai mult către Brent”, a cotninuat Benjamin Louvet. „Embargoul american asupra petrolului din Venezuela a complicat, de asemenea, amestecul efectuat de rafinării cu petrolul de șist”, mai notează el.
Stocuri în scădere
Cu toate acestea, decalajul dintre cele două referințe de petrol poate varia ocazional și se poate reduce semnificativ. În octombrie anul trecut, ”spread-ul”, adică diferența de preț pe cele două contracte futures, a scăzut sub 1 dolar pe baril, făcând observatorii să se întrebe dacă petrolul din New York nu ar putea reveni peste cel al Londrei.
Nu s-a întâmplat însă acest lucru. Diferența s-a adâncit de atunci, dar acum cele două prețuri se apropie din nou. De la mai mult de 7 dolari în urmă cu aproape o lună, acum Brentul și WTI sunt depărțite de un pic peste 3 dolari/baril. În această dimineață petrolul european a fost cotat la 88,98 de dolari/baril, cel de peste Ocean, la 85,11 dolari/baril, amândouă referințe fiind în creștere.
Alături de calitate, diferența de preț este influențată inclusiv de evoluția stocurilor de țiței din Statele Unite, ce reprezintă un element de stabilitate, internă și internațională. Să nu uităm cum, la scurt timp după ce Rusia a invadat Ucraina, iar prețul petrolului urca nestingherit și parcă de nestăvilit, Washingtonul a decis să folosească o parte din rezervele lui strategice pentru a stabiliza piața.
Este posibil ca Brentul să ajungă din nou sub WTI? Pentru Tamas Varga, acest scenariu este „putin probabil” din cauza costurilor de livrare mai scumpe pentru WTI. „Piața va face întotdeauna un arbitraj între prețul barilului și costul transportului spre marii consumatori, precum China, mai mici pentru Brent, deoarece este mai simplu să transporti petrol din Europa în China decât din Statele Unite", el continuă.
„În ceea ce privește WTI, totul depinde de un singur factor: dezvoltarea producției de șist”, a concluzionat expertul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.